Mercedes-AMG har nu bekräftat att C63 inte kommer att återfå en V8-motor, trots intensiva rykten om en comeback. En ny V8 är förvisso under utveckling, men den är reserverad för andra modeller i AMG-familjen.
Beskedet från Mercedes-AMG-chefen Michael Schiebe sätter punkt för spekulationerna som pågått i månader. Många AMG-fans hade hoppats på att den nuvarande C63 S E Performance – med sin fyrcylindriga hybridmotor – skulle få en mer traditionell AMG-behandling i samband med en uppdatering 2026. Men så blir det inte, bekräftar AMG för Motor1.
Läs också: TEST: Mercedes-AMG C 63 S E Performance – slut på det roliga?
”Vi har förlorat kunder som älskar V8”
Den nuvarande generationen av C63, som lanserades 2022, bytte ut den klassiska dubbelturbo-V8:an på fyra liter mot en 2,0-liters fyrcylindrig plug-in hybrid. Trots att den utvecklar hela 671 hästkrafter och ett enormt vridmoment på 1 020 Nm, har mottagandet varit svalt bland prestandapurister.
– Vi har förlorat några kunder som enbart är intresserade av V8:or, erkänner Michael Schiebe.
Med en tjänstevikt på över 2,1 ton har modellen fått kritik för att vara för tung och för distanserad från sina råare AMG-föregångare.
Läs också: TEST: BMW M3 möter Mercedes-AMG C63
En ny V8 – men inte för C63
Även om AMG bekräftar att en ny V8-motor är på väg, kommer den inte att sitta i C63. Istället är det den större CLE 63-modellen som ser ut att få ärva den kommande motorn med flat-plane-vevaxel.
Mercedes-AMG försvarar dock sitt beslut och menar att den fyrcylindriga hybriden i C63 är ett ”mycket övertygande paket” – men frågan är om prestandaentusiasterna håller med.
Vad tycker du – har Mercedes-AMG gjort rätt val, eller borde de ha gett C63 sin V8 tillbaka? Kommentera nedan!