När Mercedes hösten 2021 visade upp AMG-versionen av lyxbilen EQS var det den första elbilen någonsin från prestandadivisionen.
Nu har det mindre syskonet EQE fått samma behandling – i veckan meddelade AMG att de kommer att erbjuda två prestandaversioner av modellen. Båda får dubbla motorer, fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning.
Det lite mildare alternativet kallas EQE 43 4Matic och får 476 hästkrafter, 858 Newtonmeter, en 0–100-tid på 4,2 sekunder och en toppfart på 210 km/h.

Om det inte är snabbt nog kan man välja Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ i stället. Den levererar 626 hk och 950 Nm, eller hela 687 hk och 1.000 Nm med den overboost-funktion som kommer med tillvalet AMG Dynamic Plus Package. Resultatet blir då 0–100 på 3,3 sekunder och en toppfart på 240 km/h.
Mercedes skriver att AMG-versionerna får speciella elmotorer både fram och bak, samt en batteristyrning som är optimerad för prestanda. De lovar också att upprepade accelerationer ska vara möjliga utan att systemet blir överhettat.

Allt det här innebär dock att räckvidden blir lidande. Medan basversionen av EQE ska klara upp till 66 mil på en laddning har de båda AMG-versionerna maximala räckvidder på 53 respektive 52 mil.
Mercedes har inte berättat vad de nya modellerna kommer att kosta eller när de kan levereras. EQE i icke-AMG-utförande ska sättas i produktion någon gång i mitten av året.