Nu är det svensk säljstart för den eldrivna versionen av Mercedes-Benz bästsäljare GLC.
GLC 400 4MATIC med 483 hk (360 kW) får ett svenskt pris som börjar på 769 000 kronor inklusive ett rejält utrustningspaket.
Mercedes-Benz GLC har länge varit märkets mest sålda modell – inte minst i Sverige. När den nya generationen nu lanseras är det den helelektriska versionen som tar täten.

Med upp till 713 kilometers räckvidd i Long Range-utförande riktar sig bilen direkt mot konkurrenter som BMW iX3, Audi Q6 e-tron och Tesla Model Y Long Range.
Den nya drivlinan bygger på 800-volts teknik, vilket gör att bilen kan snabbladdas med upp till 330 kW. Det betyder i praktiken att man kan ladda för 30 mils körning på bara tio minuter, något som placerar GLC i topp bland snabbladdande elbilar i klassen.
Designmässigt känns modellen igen på den nya Iconic Grille, en ljusbelyst front som enligt Mercedes blir märkets nya signum.

Utrymme och dragvikt
Den nya GLC är också betydligt rymligare än föregångaren med 210 liter större bagageutrymme samt en frunk på 128 liter. Dragvikten uppges till hela 2 400 kilo – ett ovanligt högt värde för en eldriven suv.

Som standard utrustas bilen generöst med bland annat Superscreen-instrumentering (inklusive passagerarskärm), belyst grill, elstolar med minne och panoramatak med ställbart ljusinsläpp.
Även adaptiv farthållare, Avantgarde-designpaket och automatisk ljusbildsreglering ingår.
I Standard Range-versionen ligger räckvidden på upp till 672 kilometer, och priset börjar på 769 000 kronor.
Privatleasingpriset är 8 495 kronor per månad, medan businessleasing startar på 6 995 kronor (exklusive moms) – båda baserade på 1 500 mil per år och 36 månaders avtal.
De första leveranserna väntas ske i mars 2026, och beställningarna har redan öppnats på Mercedes svenska hemsida.