
Mercedes beprövade V12-motor på 6,0 liter och dubbla turboaggregat som andningshjälp har uppgraderats för att klara avgaskraven i Euro 6. Motorn används i redan presenterade Mercedes S 65 AMG där den ger hela 630 hk och imponerande 1.000 Nm mellan 2.300– 5.400 rpm. Det räcker för 0-100 km/h på blixtrande 4,3 sekunder.
De som vill ha samma motor men diskretare yttre och lite softare chassi får snart ett nytt alternativ: Mercedes S 600. Det nya flaggskeppet ska presenteras på Detroitsalongen i nästa vecka men redan nu har faktauppgifterna och de första bilderna läckt ut.
Toppeffekten är nedskruvad något på Mercedes S 600, jämfört med S 65 AMG, men kan knappast betecknas som blygsam ändå – 530 hk och 830 Nm från 1.900–4.000 rpm. Det räcker till för att göra Mercedes S 600 bara en halv blinkning långsammare i intervallet 0–100 km/h, jämfört med S 65 AMG, vilket avverkas på 4,6 sekunder. Lite skillnad i toppfart hade det nog också varit mellan modellerna men båda är elektroniskt begränsade till 250 km/h.
Till fördel för Mercedes S 600 ska dock sägas att bränsleförbrukningen är något lägre jämfört med S 65 AMG, 11,3 l/100 km mot 11,9 l/100 km. C02-utsläppet för S 600 anges till 264 g/km men den siffran är väl knappast något som upprör den tilltänkta kundkretsen. De som bekymrar sig för miljön bör för övrigt läsa vårt lyxbilstest där vi bland annat kör Mercedes S 400 Hybrid.
Bara två bilder har läckt ut så här långt men vi kan notera att det som väntat inte blir några stora förändringar på Mercedes S 600, jämfört med övriga modeller av S-klass. Ett litet V12-emblem på framskärmen och sedan fyrdubbla, rektangulära avgasutblås bak. Diskret var ordet. Mer information följer när Mercedes premiärvisar S 600 i Detroit.
