
De AMG-modeller som erbjudits med fyrhjulsdrift de senaste åren är lätta att räkna. Men nu blir det ändring.
Nya Mercedes A 45 AMG blir först ut i den nya generationen AMG-modeller med fyrhjulsdrift – inte underligt, eftersom standardmodellen är framhjulsdriven. Även A-klassens syskon, i form av den kompakta CLA-modellen, blir fyrhjulsdriven i AMG-utförande.
Men också bland märkets bakhjulsdrivna modeller kommer AMG-versionerna få fyrhjulsdrift.
Anledningen att Mercedes-AMG gör helt om i frågan om fyrhjulsdrift är till viss del att effekten och vridmomentet ständigt höjs. Bättre fäste innebär också fler sålda bilar i länder som Sverige, Ryssland och norra USA.

AMG-divisionens drivlinechef Friedrich Eichler säger att fyrhjulsdrift kommer till både sedan- och suv-modellerna under de kommande åren.
”Nästa år kommer vi presentera ett nytt koncept med fyrhjulsdrift. Det är helt nödvändigt – våra konkurrenter har fyrhjulsdrivna bilar i prestandasegmentet, och därför måste vi också ha det”, säger Friedrich Eichler till Drive.
Än så länge finns inga uppgifter om exakt vilket koncept som visas nästa år, men enligt Motor Authority kan det handla om ansiktslyfta E-klass i AMG-utförande. Friedrich Eichler poängterar också att de bakhjulsdrivna bilarna finns kvar i AMG-programmet – fyrhjulsdriftssystemet blir tillval.
”Vissa gillar bakhjulsdrift eftersom styrningen är lite lättare och du kan ha roligare och drifta när baken släpper.”
Men att AMG-divisionen skulle erbjuda framhjulsdrivna bilar är dock helt uteslutet.
”Framhjulsdrivna bilar är för barn”, säger han.