Källor inom Mercedes berättar för brittiska Autocar att en ny V8 kommer att ha premiär i Mercedes-AMG CLE 63 senare i år för att sedan hitta till C 63.
För 2,5 år sedan infördes en laddhybriddrivlina med en tvålitersfyra i Mercedes-AMG C 63 S E Performance. Trots att bensinmotorn ger 476 hk och att systemeffekten tillsammans med elmotorn på bakaxeln är hela 680 hästar lyckades kombinationen inte att charma AMG-fansen.
Lösningen blev för tung och fyror är inte så sexiga.
Nu kommer Mercedes i stället att bygga om V8:an på fyra liter. Genom att byta från en traditionell vevaxel till en mer platt konstruktion (flat-plane i stället för cross-plane) blir motorn mindre och får plats i nya C-klass.
Förutom att motorn blir mindre ger den nya konstruktionen också bättre gasrespons och högre varvtalsstopp. Nackdelen är ett tråkigare ljud, men det ska åtgärdas på elektronisk väg med hjälp av högtalare.

Större skillnad mellan modellerna
Framöver kommer den nya V8:an att hamna i flera modellserier, uppger Mercedes. De planerar också att fortsätta erbjuda bilar på V12 på vissa marknader där utsläppskraven inte är lika hårda som i EU. Tidigare har Mercedes sagt att V12:an skulle ersättas av en V8 med dubbelturbo.
Mercedes kommer också göra större visuell skillnad mellan modellserierna. Kunderna tycker inte att en S-klass sticker ut tillräckligt från sina billigare syskon.
Läs även: TEST: Mercedes-AMG C 63 S E Performance – slut på det roliga?