2026 ska Mercedes lansera en helt ny serie eldrivna transportbilar och minibussar på en nykonstruerad plattform som kallas Van Electric Architecture. Till dess får vi nöja oss med en upprustning av dagens V-klass som inkluderar den eldrivna minibussen EQV och storsäljaren, el-transportbilen eVito, som sålts i över 40 000 exemplar.

Ansiktslyftet består bland annat av en moderniserad design utvändigt och invändigt. I fronten finns en ny och större grill och en omarbetad stötfångare. Som vanligt vid ansiktslyft är strålkastarna nya. Väljer man utrustningsnivån Exclusive får V-Klass en stående stjärna i fronten.
Även baktill har stötfångare och belysning gjorts om. Baklyktorna är lite mörkare än tidigare.

Det som åldras snabbast på en bil är som regel infotainmentsystemet och därför moderniseras V-klass och EQV med dubbla 12-tumsskärmar – en för förarinstrumentering och en för infotainment.
Transportbilen Vito får också dubbla skärmar, men de är klart mindre. Nytt för Vito är också infotainmentsystemet Mbux och elektrisk baklucka.
I samband med uppdateringen av bilens operativsystem förbättras flera av de elektroniska hjälpsystemen.

Campingmodellen V-Klass Marco Polo har enligt Mercedes uppgraderats ”från camping till glamping” – upplevelsen ska alltså bli mer glamourös. I likhet med Volkswagen California har V-klass Macro Polo ett höjbart tak som ger två extra sovplatser. Totalt ska fyra vuxna kunna leva bekvämt i bilen som är utrustad med garderober, köksredskap och diverse fritidsutrustning.
Tack vare sin luftfjädring kan bilen ställas plant även om marken lutar.

Mercedes skriver inget i sitt pressmaterial om att drivlinorna skulle ha ändrats. Nuvarande EQV har en räckvidd på 363 kilometer enligt WLTP och motsvarande siffra för eVito är 260 kilometer. Det finns i dagsläget inga priser för de uppdaterade modellerna.