Tysklands förbundskansler Friedrich Merz (CDU) går nu till attack mot EU:s beslut att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar från 2035.
– Jag vill inte att Tyskland är ett av de länder som stödjer det här felaktiga förbudet, säger Merz till tv-kanalen Ntv.
Uttalandet kommer i ett känsligt läge för Europas största bilnation. De tyska jättarna Volkswagen, BMW och Mercedes-Benz pressas hårt av kinesiska elbilstillverkare som till exempel BYD, samtidigt som efterfrågan på elbilar i Europa har bromsat in.
I september beslutade EU-kommissionen att påskynda den planerade översynen av 2035-målet, vilket öppnar för att tidsgränsen kan omförhandlas.
Läs också: Mercedes-chefen varnar: Elbilsomställning kan krascha allt
Splittring i regeringen
Merz medger att frågan är komplicerad och att den ”ännu diskuteras” inom regeringen, där socialdemokratiska SPD hittills motsatt sig ändringar.
Förbundskanslern hoppas att en gemensam linje kan vara klar innan torsdagens möte med de tyska biltillverkarna.
Att Merz tar frågan nu visar också hur pressad industrin är. Tyskland är en av EU:s tyngsta röster i klimatpolitiken, och ett tyskt avhopp kan tvinga fram en ny diskussion om hela unionens bilstrategi.
Om 2035-förbudet rivs upp påverkar det även Sverige, där EU-reglerna ligger till grund för lagstiftningen om nollutsläppsbilar.