Mitsubishi Motors gör nu sin stora elcomeback i Europa. Det är 15 år sedan pionjären i-MiEV såg dagens ljus, men därefter har det varit tyst från tillverkaren på elbilssidan.
Nu är tiden inne igen. Nya Eclipse Cross blir märkets första helelektriska SUV, utvecklad i samarbete med Renault och byggd i franska Douai från och med slutet av 2025.

För svenska kunder innebär det att Mitsubishi återigen kan utmana i ett segment där märket länge stått vid sidan av, samtidigt som lokal europeisk produktion ger både trygghet och kortare leveranskedjor.

Läs också: Nya Mitsubishi Grandis skippar batteridrivet alternativ
Prestanda och teknik
Eclipse Cross byggs på alliansens CMF-EV-plattform och utrustas i grundutförande med ett 87 kWh-batteri. Räckvidden uppges överstiga 600 kilometer.
Elmotorn levererar 160 kW (218 hk) och 300 Nm, vilket ger 0–100 km/h på 8,4 sekunder och en toppfart på 170 km/h.

Regenerativ bromsning och avancerad batterihantering bidrar till energieffektivitet. Ett mellanalternativ med mindre batteri lanseras 2026.
Design och interiör

Den nya generationen Eclipse Cross kombinerar robusthet och elegans med Mitsubishis välkända Dynamic Shield-front och en modern hexagonform baktill.
Interiören bjuder på panoramaglastak, LED-ambientbelysning och ljudsystem från Harman & Kardon.

Med en 12,3-tums infotainmentskärm, Google inbyggt och appstyrning av laddning och klimat har Mitsubishi satsat stort på digitalisering.
Via appen kan ägaren styra bilens funktioner och hålla koll på laddstatus direkt i mobilen.

Säkerhet och levereans
Upp till 20 olika förarassistanssystem erbjuds, däribland fotgängar- och cyklistvarnare.
Sju krockkuddar och en robust karossstruktur kompletteras av MI-PILOT, Mitsubishis semi-autonoma system för smidigare körning på både motorväg och i stadstrafik.

Med åtta års garanti, inklusive batteri och vägassistans, hoppas Mitsubishi vinna tillbaka svenska kunder som länge sett konkurrenterna dra ifrån.
Eclipse Cross placeras i samma kategori som Nissan Ariya och Hyundai Ioniq 5, vilket betyder att prislappen lär hamna på liknande nivåer när svenska återförsäljare öppnar orderböckerna 2026.
Med denna modell hoppas Mitsubishi inte bara återvända till elbilsscenen – utan också visa att märket fortfarande kan spela en roll i det snabbt växande SUV-segmentet.