Som väntat har Nevs AB, National Electric Vehicle Sweden, bestämt sig för att inte starta upp produktionen i Saabfabriken innan semesterledigheten inleds om två veckor. Den dåliga likviditeten gör att Nevs inte kan betala sina leverantörer och för att inte öka på skuldbördan ytterligare väljer man att vänta till mitten av augusti.
Efter sommaren är den ekonomiska situationen förhoppningsvis ljusare för Nevs. Sedan en tid förs förhandlingar med två asiatiska fordonstillverkare varav minst en är intresserad av att bli samarbetspartner med Saab. Nevs talesperson Mikael Östlund har inte velat nämna några namn men enligt fler källor handlar det om indiska Mahindra (som slogs med Nevs om att köpa Saab Automobile efter konkursen i december 2011) samt kinesiska fordonsjätten Dongfeng.
Det som Nevs kan locka med är den till 80 procent färdiga Phoenix-plattformen som Saab Automobile utvecklade och som skulle bli grunden för nya generationen Saab 9-3. Den flexibla, skalbara plattformen Phoenix hann dock aldrig färdigställas men ingick i konkursboet och det är denna som på sikt ska kunna ge Saab nya bilmodeller och en hållbar lönsamhet.
Saabs blygsamma volymer räcker dock inte till för Phoenix-plattformen och det behövs fler partners för stordriftens fördelar. Något som både Mahindra och Dongfeng kan bistå med – liksom en förbättrad likviditet för Nevs som tack för besväret. För att fullfölja Phoenix och gå vidare till en färdig bilmodell krävs det sannolikt investeringar för Nevs på flera miljarder kronor.
Pengabristen hos Nevs tvingade företagsledningen att dra hårt i den ekonomiska handbromsen tidigare i våras. Strax efter som leveranserna av nygamla Saab 9-3 Aero hade börjat på allvar stoppades produktionen 20 maj, en vecka senare meddelade Nevs att man säger upp 100 konsulter och veckan därpå fick 72 visstidsanställa lämna sina jobb. Idag har Nevs strax över 600 personer anställda, inklusive de visstidsanställda som jobbar kvar på fabriken i Trollhättan.
