Hoppa till innehåll

Saab-affären: Youngman ger upp

Kinesiska Youngman har gett upp sina försök att köpa Saab Automobile, uppger interna källor. Även indiska Mahindra har en låg profil. Istället är det ett annat konsortium som tros ta över Saab, med stöd från både den kinesiska och svenska regeringen.

Saab-affären: Youngman ger upp
Ska Saabs elbil ”9-3 ePower” bli verklighet, i kinesisk regi? Enligt Di.se är det kinesiska budet mest sannolikt just nu, med syfte att tillverka elbilar och hybridmodeller.

Det är ekonomisajten Di.se som citerar en källa med insyn hos Saabs konkursförvaltare. Enligt dessa uppgifter ska kinesiska Youngman vara ute ur leken, framför allt för att de kinesiska myndigheterna kontrollerar företagets betalningar och risken finns att försäljningen drar ut på tiden.

Inte heller indiska Mahindra ska vara konkursförvaltarnas förstahandsval. Istället försöker man sy ihop ett avtal där ett kinesiskt konsortium tar över Saab Automobil med huvudsakligt syfte att tillverka elbilar och hybridmodeller. Konsortiet bestod tidigare av bland annat japanska batteritillverkaren Panasonic, men enligt källan som Di.se åberopar är de numera ute ur bilden och ersatta av en kinesisk batteritillverkare.

Även Volvo PV vill vara med på ett hörn, uppger Di.se, och de vill främst komma över verktyg och maskiner som Saab använt när de utvecklade sina elbilar ”9-3 ePower” tillsammans med Innovatum i Trollhättan, amerikanska batteritillverkaren Boston Power och elbilsföretaget Electroengine i Uppsala. Elbilsprojektet pågick från årsskiftet 2009/2010 fram till att Saab gick i konkurs.

Utvecklingen av elbilar är något som både den kinesiska och svenska regeringen vill stödja på olika sätt, något som förmodligen kan snabba upp förloppet. Att Volvo PV ägs av kinesiska Geely kan också vara ett skäl till att konkursförvaltaren söker en brett förankrad, kinesisk ägare.

Att inledningsvis tillverka elbilar och hybrider med Saab 9-3 som grund borde heller inte vara något som är i strid med GM:s tekniklicenser. Mer om Saabs elbilsprojekt ePower 9-3 ihop med Innovatum går att läsa genom att klicka på länken. En provkörning av elbilen ”ZE Saab 9-3”, som Electroengine i Uppsala utvecklade, kan du läsa genom att klicka på länken. Di.se går att följa genom att klicka.

Saab-affären: Youngman ger upp
Avsikten var att bygga 100 Saab 9-3 ePower men endast sju bilar färdigställdes. Kanske är de konkursförvaltarens bästa kort, just nu, i budgivningen?

Fakta om Saab 9-3 ePower

Saabs elbil ”9-3 ePower” var ett resultat av samarbete mellan Saab Automobile, Boston Power (batterier), Electroengine in Sweden AB (elektriska motorer), Innovatum (projektledning) och Power Circle (samarbetsorgan för svensk el och elkraftteknik). Elmotorn gav 184 hk och jobbade genom en steglös växellåda. Eftersom elmotorer ger fullt vridmoment redan vid ”tomgång” blev prestanda goda, i det här fallet accelererade en 9-3 SportCombi 0-100 km/h på bara 8,5 sekunder. Toppfarten angavs till 150 km/h.
Enligt Saab uppfyllde 9-3 ePower samma krocksäkerhetskrav som Saab har på alla sina bilar. Batteripaketet var placerat utanför passagerarutrymmet, väl skyddat och inkapslat. Batteristyrningen och övervakningssystemet gav säker drift både under normal körning och i händelse av en kollision, enligt Saab.
Alla hjälpsystem och andra funktioner i bilen är elektriska, vilket innebär att till exempel luftkonditioneringen var elektrisk, liksom styrservot. Batteripaketet levererade 12V-ström till belysning via ett separat 12V-batteri och kapaciteten på 35,5 kWh uppgavs räcka till 20 mils körning, som bäst. Batteripaketet var testat i ner till minus 30 grader. Batteripaketet var luftkylt, vilket minskade kostnaderna, och livslängden uppskattades till minst tio år.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.