
Jo, du ser rätt. Den här skapelsen verkar som hämtad ur en Batmanfilm, men heter i själva verket Nissan Deltawing och ska finnas på startlinjen i årets 24-timmars på Le Mans.
Bakom projektet finns förutom Nissan även bland annat Michelin, designern Ben Bowlby och entreprenören Don Panoz.
Under den underligt formade huven finns en 1,6-litersmotor med turbo och direktinsprutning vars teknik hämtas från DIG-T-motorn i Nissan Juke. Här ger den drygt 300 hästkrafter – ungefär hälften av vad andra LMP1-racers kan skryta med. Men enligt Nissan väger motorn också hälften så mycket som konkurrenternas motorer. Kombinerat med överlägsen aerodynamik hoppas Nissan göra riktigt bra ifrån sig på Le Mans.
Däremot klassar bilen inte in i något nuvarande reglemente. Därför får Nissan Deltawing tävlingsnummer ”noll” och kan inte vara med och slåss om pokalen. Men man är ändå med i arrangemanget och får husera i pitbox nummer 56, som är avsedd för sådana här bilar. Projektet fungerar främst som testbänk för ny teknik, som också kan hamna i framtida produktionsbilar.
”Det här är bara början på vårt engagemang. Nissan DeltaWing konkretiserar en lång rad innovativa idéer som vi kan lära oss av. Samtidigt kommer vår ingenjörsförmåga och vårt brinnande engagemang för en ledande ställning inom bränsleekonomi, via vårt PureDrive-koncept, att hjälpa till att göra DeltaWing till en slags plantskola för Nissans olika innovationer. Det här ger Nissan möjlighet att delta i ett banbrytande motorsportprojekt som kan komma att forma sportens framtid”, säger Andy Palmer, vice vd på Nissan.