Med tanke på de nära banden mellan Nissan och Renault är det inte konstigt att Nissan baserar sin el-Micra på samma plattform (Ampr Small) som Renault 4 och Renault 5.
Det innebär inte bara liknande batterier och motorer utan en mer avancerad hjulupphängning än vad som är vanligt i den här storleksklassen. Renault 5 har visat sig vara ovanligt tyst och bekväm, egenskaper som vi även kan vänta oss från Nissan Micra.

Dubbelriktad laddning på gång
Nissan Micra är framhjulsdriven och säljs med två drivlinor: Antingen med en motor på 120 hk och ett batteri 40 kWh (80 kW laddning) som ger 310 km räckvidd. Det andra alternativet ger mer kraft och räckvidd: 148 hk och 52 kWh-batteri (100 kW laddning) som ger 408 km räckvidd.
Nissan uppger att det tar 30 minuter att ladda från 15 till 80 procent med båda versionerna.
Hammaladdning kan ske med upp till 11 kW och bilen har stöd för V2L så att man kan driva och ladda elprylar med upp till 3 600 watt. Dubbelriktad laddning (V2G) ska komma senare.
Nissan ger inga exakta mått på bilen, men uppger att den är mindre än 4 meter lång och under 1,8 meter bred.

Renault 5 med nya lyktor och logga
Nissan har inte bara lånat den underliggande tekniken, även större delen av karossen kommer från Renault. Med annorlunda lyktor fram och bak får Nissan Micra ändå ett eget distinkt utseende.
Även inredningen har hämtats från den franska partnern, men det står naturligtvis Nissan på ratten.

Det finns ännu inga svenska priser för Nissan Micra, men troligen hamnar de nära Renault 5 som börjar på 350 000 kronor. Micra säljs i sex olika färger och med antingen svart eller grått tak.