Nissans chef Carlos Ghosn var på strålande humör på Tokyosalongen, när han presenterade företagets framtida strategi.
”Vi har gått från att vara döende till ett företag som numera tjänar pengar, senaste halvåret var vinsten 1,7 miljarder”
Ghosn passade på att presentera några nyheter samtidig som han mer än gärna
föklarade företagets strategi. Den viktigaste nyheten är att 80 procent av Nissans bilar ska klara de stränga amerikanska avgaskraven ULEV (75 procent under de nuvarande japanska lagkraven) till år 2003.
Men det viktigaste budskapet var ändå att ”Nissan inte längre är en kopiatormaskin, vi vill inte vara något för alla utan erbjuda bilar som kan vara allt får några, Nissans bilar ska reflektera kundernas individualitet”.
Ghosnes slagord är att det inte finns några problem på ett bilföretag sominte bra produkter kan lösa.
Genom ny modig design ska man visa att företagt är på gång och vågar mer, men man ska för den skulle inte bara vara roliga utan behålla kundernas förtroende genom att jobba hårt på frågor kring säkerhet och miljö.
”Vi ska klara sex stjärnor i JCAP (Japans motsvarighet till EURONCAP) och vi
kommer att ha avståndsradar i de flesta stora bilar 2003, vi kommer att införa ny avancerad teknik i så många bilmodeller som möljigt när det är ekonomiskt försvarbart och inte bara satsat på de dyrare bilarna”.
På frågan angående hyrbider och bränsleceller där Nissan tillsammans med Renult, som äger 36 procent av Nissan, jobbar på fler olika bränslecellsprojekt svarar Ghosn:
”Vi kommer att sälja bränslecellsbilar runt 2005-under förutsättning att de blir vettigt prissatta för kunden och om vi kan tjäna en slant.”
Hybridbilar, som exempelvis Toyota redan säljer, är inte aktuella just nu:
”Nej, vi måste göra en vinst på allt det vi säljer, vår affärsidé är att tjäna pengar och inget annat”.
Av samma skäl kan europapremiären för den nya sportbilen 350 Z dröja.
”Jag är mycket sugen på att ta den till Europa men det kommer att kosta endel för att anpassa den till Europa och vi kan inte subventionera en bilmodell bara för att det är så skojigt och bra för varumärket, nej det kan vi inte, men kanske ändå
”
Utan tvekan har Ghosn väckt det i anonymitet tynande Nissan med sin energi och raka stil. Många kommer att få chanser till nyskapande på Nissan och många alla kommer att få veta om de gjort ett bra eller dåligt jobb, direkt.
Men kanske blir Ghosn inte så långvarig hos Nissan.
”Jo det stämmer och det är mycket smickrande att Louis Schweitzer erbjudit mig chafsjobbet på Renault, men jag kommer inte att lämna Nissan, företagen sitter ju ihop”.
När jag till sist frågar Ghosn varför japanska biltillverkare inte bygger bilar som fastnar i hjärtat på europeiska bilentusiaster blir han självklart inte svaret skyldig:
”Japanerna startade från enkla bilar och har sakta byggt bättre och bättre modeller, det viktigaste har varit god ingenjörskonst, att bilarna fungerar. Visst älskar japanen sin bil, de tvättar och håller efter och låter aldrig en buckla vara kvar, så känslosamma är de. Bilkörningen har aldrig varitsärskilt viktigt, man sitter i köer och parkerar. Men självklart har vi börja bygga bilar med passion, det kommer att märkas ganska snart”.