”En bil är som bäst när den ska läggas ned” – ett ordspråk som de flesta lagt på minnet. Alla håller inte med, men klart är att nedläggningen av en bilmodell ofta rör upp en del känslor hos märkesentusiasterna.
I den här listan har vi tagit med några av alla bilmodeller som lagts ned under 2013 och 2014. Dessutom finns ett antal bilar där modellnamnet försvinner, men där modellen lever vidare under annat namn.

SLS ersätts med mindre modell
Bara 350 exemplar byggs av Mercedes SLS AMG Final Edition – sedan är det slutkört för den V8-motoriserade superbilen. SLS AMG ska senare under året ersättas med en mindre modell, som går under namnet Mercedes-AMG GT.
Den högljudda SLS-modellen lämnar ett stort tomrum på auto motor & sport-redaktionen, och särskilt hos Peter Ternström, som själv har ägt ett exemplar.
”Den gick som ett skott, lät underbart. Hade inga problem att hänga med Ferrari 458 eller Porsche GT3 på bana. För att inte tala om dörrarna. Som öppnades rakt upp, precis som sin farfar 300SL!”, skriver han på sin blogg.
Läs också: Mercedes SLS AMG GT Final Edition – nu är det färdigvrålat

Familjefavoriten går i graven
Ytterligare en modell som Mercedes berövar sina kunder: familjefavoriten R-klass lades ned sommaren 2013.
Redan på Detroitsalongen 2008 erkände Mercedeschefen Dieter Zetsche att försäljningen inte motsvarade förväntningarna, men modellen fick ett ansiktslyft och såldes alltså till 2013 i Europa. På den kinesiska marknaden säljer Mercedes fortfarande R-klass.
”Detta är din egen personliga businessjet”, skrev Mercedes i marknadsföringen.

F-Type tar över
2014 blir också sista modellåret för Jaguar XK. Både coupé- och cabrioletmodellen kliver av och sista specialmodellen kallas XK66, eftersom den – rätt gissat! – bara ska tillverkas i 66 exemplar.
Jaguar XK visades upp 2006. Nu satsar märket istället på F-Type, som dock är mindre till formatet.
Vi åkte på långresa med Jaguar XKR-S och testade den mot Mercedes C 63 AMG.
”Jaguar XKR-S går som en missil på rakorna men däremellen får man ta det varligt. Den är ett precisionsinstrument som givetvis går att sladda med, men som också kräver snabbare rattrörelser och skärma hos föraren för en snygg körning”, skrev Mikael Johnsson.
Läs mer: Jaguar lägger ned XK – satsar på F-Type

Populärast någonsin
Inte heller Lamborghini Gallardo finns kvar i modellprogrammet – den ersätts av nya Huracan. V10-motorn är kvar men annars är det mesta nyutvecklat.
Lamborghini Gallardo är märkets mest framgångsrika modell någonsin med 14.022 byggda exemplar. Vår utsände Fredrik Huldt provkörde superversionen LP 570-4 Superleggera – på sjöis.
”Svenska språket har inga ord för det ljud som den här motorn ifrån sig. Inga andra språk heller, för den delen. Det är kort och gott musik”, skrev han.
Läs också: Den sista Lamborghini Gallardo har lämnat Sant’Agata Bolognese

Byter namn
BMW 1-serie har kastat in handduken som coupé och cabriolet. Med märkets nya namnstruktur byter ersättaren namn till 2-serie, precis som coupé- och cabrioletversionerna av 3-serie döps om till 4-serie.
På bilden ovan syns BMW 1-serie M Coupé, som fått en efterträdare i form av M235i. Men någon riktig M-modell har vi ännu inte sett av BMW 2-serie – ännu…
Läs också: BMW 2-serie och X5 får M Performance-detaljer
Bildgalleri: BMW 2-serie Coupé och Cabriolet
Spionbilder: BMW M2 visar upp sig

Svindyr mini-Aston
Aston Martin Cygnet lärde vi först känna som Toyota IQ, men med Aston Martin-märke steg priset till svindlande 360.000 kronor. I oktober 2013 lades modellen ned.
”Antagligen känns det höga inköpspriset ganska befogat när du hör det knastra till i högtalaren i köpcentret: ’Kan ägaren till en grå Aston Martin vara vänlig att komma till informationsdisken…'”, skrev Jan Harry Svendsen i sin provkörning.
Läs också: Aston Martin lägger ned Cygnet

Borta med Winden
Liten, smidig och fräck – vilket recept på en cabriolet! Men nu väljer Renault att lägga ned tvåsitsiga Wind, som inte direkt har flugit ur bilhallarna. Renault Wind är baserad på småbilen Twingo.
Läs också: Vi listar sommarens bästa cabrioletbilar

Sporthybriden är nedlagd
Honda har lagt ned försäljningen av CR-Z. Honda marknadsförde bilen som en sporthybrid med något så ovanligt som manuell växellåda – idag har i princip alla hybridmodeller en steglös automatlåda, som sällan bidrar till körglädjen. Vem tar över stafettpinnen efter Honda CR-Z…?
Test: Honda CR-Z mot Mini Minimalist: Hybriderna anfaller

Audin som blev en Seat som lades ned
Med utgångspunkt i nedlagda Audi A4 byggde Seat en mellanklassbil med namnet Exeo. Det var verkligen inget större fel på B7-generationen av Audi A4 när den lades ned men idag är både den och Seat Exeo frånkörda.
Seat lägger istället krutet på nya Leon, som inte finns med sedankaross, men annars kan köparna välja tre- eller femdörrarskaross, kombimodellen Leon ST, upphöjda terrängversionen Leon X-perience eller Golf GTI-utmanaren Leon Cupra.
Läs också: Seat Exeo ST läggs ned – saknad av ingen?

Sist ut i Uddevalla
Mysiga glidarbilen C70 finns inte längre kvar i Volvos modellprogram. Den lanserades 2006 och baserades på samma teknik som syskonen S40 och V50.
Den sista tiden gick försäljningen dåligt och den 27 juni 2013 lades modellen ned. De anställda vid Uddevallafabriken applåderade när det sista exemplaret rullade av bandet. Volvo tog avsked genom specialmodellen C70 Exclusive.
Läs också: Volvo har byggt sista bilen i Uddevalla – fabriken stängs

Överraskningen
Hyundai Genesis Coupé blev snabbt en favorit på redaktionen.
”Den riktiga överraskningen i testet är köregenskaperna hos Hyundai Genesis. Kan detta bakvagnsglada glädjepiller verkligen komma från samma tillverkare som mormors bleka småbil? Det koreanska märket har verkligen gjort en fantastisk resa”, skrev vi i testet mot Audi TT och BMW Z4 i nummer 9/2011.
Men sedan 2013 är modellen nedlagd och någon direkt efterföljare finns inte just nu.
Test: Hyundai Genesis Coupé mot BMW Z4 och Audi TT

Klassiskt modellnamn
Självklart måste vi också ta med BMW M3 i listan. Modellnamnet M3 innefattar numera enbart sedanmodellen, eftersom coupé- och cabrioletversionen bytt namn till M4. Därmed går också ett av världens mest legendariska bilnamn – åtminstone delvis – i graven.
Lista: Uli Baumann, auto motor und sport