Mercedes går rakt in i ett segment som länge saknat elalternativ: en kompakt suv med plats för hela familjen och mycket packning.

Nya eldrivna GLB ska locka både tjänstebilsförare och barnfamiljer som vill ta steget mot eldrift utan att offra utrymme. Nya GLB är längre, högre och betydligt rymligare än tidigare generation.
Sju sittplatser finns som tillval och lastutrymmet sväljer upp till 1 715 liter. Dessutom finns en ovanligt stor frunk på 127 liter, något som lär uppskattas av svenska bilägare som vinterförvarar laddkablar och barnvagnar. Dragvikten ligger på upp till hela 2 000 kg.

Två versioner erbjuds från start: GLB 250+ har bakhjulsdrift, 272 hk och upp till 631 km räckvidd enligt WLTP.
Fyrhjulsdrivna GLB 350 4MATIC levererar 354 hk och 614 km. En tvåväxlad bakaxel växlar för att hålla förbrukningen nere.

Läs också: Svenska priser klara för nya Mercedes CLA Shooting Brake
Snabbladdar på tio minuter
Båda modellerna bygger på 800-volts arkitektur och kan ladda upp till 320 kW. Det räcker för cirka 26 mils räckvidd på tio minuter, något som gör långresor genom Sverige smidigare även vintertid.
MB.OS ger uppdateringar via nätet och bilen är förberedd för energidelning via V2H och V2G.

Interiören har fått en helt ny Superscreen, panoramatak som standard och möjlighet till stjärnhimmel samt Burmester-ljud på 850 watt.
För svenskt vinterväglag finns också nya VISION CONTROL-torkare som sprider spolarvätskan direkt från bladet.
Orderböckerna har öppnat. GLB 250+ kostar från 619 000 kronor. Fyrhjulsdrivna 350 4MATIC börjar på 659 000 kronor. Advancepaket plus, DISTRONIC och parkeringsassistent ingår.