Senare i år lanseras en ny generation av Hyundai Kona med tre olika drivlinor, bensin, hybrid och el. Redan nu släpper Hyundai information om elversionen Electric.
Kona Electric är hela 17,5 centimeter längre än sin föregångare. Hjulbasen har förlängts med sex cm, vilket gör att den rör sig lugnare över ojämnheter i vägen. Kona Electric har även vuxit något på höjden och bredden.
De ökade måtten ger 30 liter extra lastutrymme (466 liter) och en frunk på 27 liter, men framför allt större innerutrymmen i kupén.


Batterikapaciteten ökar en gnutta till 65,4 kWh, vilket ger en räckvidd på 490 km. Med det batteriet följer en elmotor på 218 hästkrafter. Det kommer även ett mindre batteri på 48,4 kWh och en motor på 156 hk för den som vill spara en slant.
Hyundai anger inte laddkapaciteten, bara att det ska gå att ladda från 10 till 80 procent på 41 minuter. Inför laddning kan nu batteriet värmas upp så att det blir mer mottagligt för ström, så kallad batteri-förkonditionering. Den funktionen uppdaterades även Hyundai Ioniq 5 med förra året.

En bra nyhet för oss i den kalla mörka nord är att laddluckan är både upplyst och uppvärmd så att man hittar rätt med kontakten i mörker och att den inte fryser fast under laddning.
I likhet med de större syskonen Ioniq 5 och Ioniq 6 får Kona Electric också tvåvägsladdning, eller Vehicle to Load (V2L). Det gör det möjligt att ta ström ur bilens batteri för att driva elverktyg eller ladda en elcykel. En annan gemensam finess är OTA – uppdatering av mjukvaran över internet.
Adapativ farthållare och filhållning ör att bilen klassas som autonom upp till nivå två av fem. Andra förarfunktioner är enpedalskörning, kollisionsvarnare, dödavinkelvarnare, fjärrparkering och förarövervakning.

Att lyssna på musik i bilen är najs och för att göra det ännu trevligare har nya Kona Electric ett ljudsystem från amerikanska Bose med åtta vanliga högtalare och en subwoofer för rejäl basåtergivning.
Svenska priser kommer i samband med lanseringen senare i år.