
Under
måndagskvällen framkom uppgifter hos DI.se att kinesiska Youngman är på väg att
betala 300 miljoner kronor till Saab Automobile. Pengarna räcker för de
att betala innestående skatteskuld och förhoppningsvis kommer snart ett större belopp som räcker till de anställdas löner. Därmed skulle
det omedelbara konkurshotet vara borta. Senast på fredag ska tingsrätten i
Vänersborg fatta beslut om rekonstruktionen av Saab ska avslutas eller få fortsätta.
Saabs
företagsledning bekräftar i ett meddelande under tisdagsmorgonen att den första delbetalningen, tillräckligt för att betala Skattekontorets innestående skuld, har kommit in på kontot. I en tidigare kommentar till lokaltidningen TTELA.se säger
informationsdirektör Eric Geers att förhandlingarna med biltillverkaren
Youngman fortsätter:
”En
konkursansökan har inte lämnats in, så mycket kan jag säga. Men det är klart
att det finns en möjlighet om vi inte kommer till en lösning,” säger Eric Geers
till TTELA.se. ”Varje dag som går är en dag för mycket, särskilt utan
lönepengar. Men Youngman är inte ute ur bilden.”
En första post på cirka 35 miljoner kronor skulle ha kommit i
fredags, men blev fördröjd. Sammanlagt handlar det om cirka 300 miljoner kronor som ska betalas ut från Youngman under december för att täcka sina löpande kostnader
under rekonstruktionen.
Men
även om pengar flyter in finns det inga uppgifter om att man nått ett nytt
avtal om Saabs ägarstruktur som General Motors kan acceptera. Tidigare förslag
från Youngman och återförsäljaren Pang Da har blockerats av GM som motsätter
sig att Saab blir ägt till 100 procent av kinesiska företag. Enligt sitt gamla
avtal – när GM sålde till dåvarande Spyker och Victor Muller – kan man stoppa
en ny ägare som tar en större andel än 20 procent av Saab Automobile. En ny
ägarstruktur med en kinesisk bank har varit på gång men det är osäkert om GM
kan acceptera en sådan konstruktion.