Nu har vi fått officiella uppgifter om den nya och tredje generationen Porsche Boxster. Precis som hos storebror 911 har Porsche gjort en mycket grundlig rekonstruktion av det beprövade receptet där man i princip börjat med ett nytt, vitt papper. Resultatet är en lättare, snålare och starkare Boxster.
Även Boxster följer samma linje som nya 911:an och förvaltar arvet med en försiktig uppdatering av utseendet. Alla känner igen Boxster, men ändå är det en helt ny bil. Mest markerade nyheten är luftintagen till motorn som nu är långt utdragna längs dörrarna, en tydlig blinkning till kommande ”supersporthybridbilen” 918 Spyder. Även Boxster får en förlängd hjulbas och överhängen har kortats ner. Vindrutan är framflyttad och sammanlagt ger det Boxster ett plattare, lägre och för många ett mera dynamiskt intryck.

Någon fyrcylindrig motor ser vi inte till (ännu?) utan precis som förut är det två boxersexor i Boxster och Boxster S. Basmodellen Boxster får nu en mindre sexa på 2,7 liter istället för gamla basmotorn på 2,9 liter och 255 hk. Trots volymminskningen har toppeffekten ökat till 265 hk och sprinten 0-100 km/h går en tiondel snabbare på 5,7 sekunder.
Boxster S behåller sin volym på 3,4 liter och här är toppeffekten bara ökad med 5 hk, till 315. 0-100 tiden är förbättrad två tiondelar till 5,0 sekunder. Bränsleförbrukningen är förbättrad på båda motorerna till 7,7 respektive 8,0 l/100 km, en förbättring på cirka 15 procent jämfört med föregångarna.
Sexväxlad manuell låda är standard (ingen sjuväxlad, som på 911) och de som trots allt vill ha sju växlar får kryssa i rutan för PDK-lådan. Den som vill öka på sportigheten ytterligare kan också välja till sportdiff bak (Porsche Torque Vectoring, PTV) samt Sport Chrono Package där det ingår samma elektroniskt styrda motorfästen som finns som tillval på 911:an.
De svenska priserna har vi inte fått ännu men i Tyskland startar priserna för Boxster vid 48.291 euro, en Boxster S börjar vid 59.120 euro (inklusive 19 procent moms).