Under många år har Porsche kritiserats för att inte ”släppa till” de större boxersexorna till Cayman och Boxster. Gränsen har gått vid 3,4 liter, samtidigt som 911:orna haft 3,8- och 4,0-litersmotorer. Tydligen har den kritiken nått fram för i februari presenterade Porsche nya Cayman GT4 med 3,8-liters boxersexa och 385 hk. Och idag är det dags att visa upp nya Porsche Boxster Spyder, även den med 3,8-litersmotor och nästan lika mycket effekt – 375 hk.
Prestandamässigt blir det ett rejält kliv uppåt för Porsche Boxster Spyder. Den hittills snabbaste modellen är Boxster GTS med 3,4-litersmaskin och 330 hk/370 Nm, vilket ger 0–100 km/h på 5,0 sekunder med manuell låda (4,9 med PDK), toppfarten anges till 281 km/h. Motsvarande siffror för nya Porsche Boxster Spyder är motor på 3,8 liter, 375 hk och 420 Nm, 0–100 km/h på 4,5 sekunder och toppfarten är 290 km/h.
Porsche Boxster Spyder erbjuds bara med sexväxlad manuell låda och prestandaförbättringen beror inte bara på större motor, även vikten har bantats. Genom att slippa hydraulik, cabställning och elmotorer på nya Porsche Boxster Spyder har man kunnat banta bort 105 kilo (jämfört med GTS). Luftkonditionering och navigationsutrustning ingår inte som standard i Boxster Spyder men går att beställa utan extra kostnad, om så önskas.
Till skillnad mot Cayman GT4 är nya Boxster Spyder inte utvecklad hos Porsche Motorsport. Men man har haft ”fullständig konsultation” med Motorsportavdelningen och det innebär bland annat att Porsche Boxster Spyder är baserad på GTS och har fått bromsar och sportchassi från 911 Carrera.
I övrigt utmärks Porsche Boxster Spyder av front och akter som hämtas från Caymant GT4, sportstolar och speciell sportratt. Taket manövreras som förut manuellt, men öppning och låsning sker elektriskt. Svenskt pris för Porsche Boxster Spyder är inte klart ännu men bilen är beställningsbar och de första leveranserna sker i juli.
Missa inte denna läsning:
Porsche Cayman GT4 blir brutalt snabb med 385 hk