
Hittills har Volvo varit mycket skickliga i sitt utvecklingsarbete med nya generationen XC90. Trots att arbetet pågått i tre år har inga spionbilder halkat ut – förrän den här veckan. För två dagar sedan kom de första spionbilderna på Volvo XC90 och i det sammanhanget visade vi även vår illustration på bilen – så som vi tror att den kan se ut.

Annars fick vi ett tydligt smakprov på XC90 i Detroit, för några veckor sedan, då Volvo visade upp sin nya konceptbil ”Concept XC Coupé”.
I nya numret av auto motor & sport, 4/2014, har vi en lång intervju med Volvos chefsdesigner Thomas Ingenlath om Concept XC Coupé och den kommande XC90. Du kan läsa intervjun genom att springa till tidningskiosken, eller läsa tidningen digitalt genom att klicka på bilden till höger.
Konceptbilen i Detroit har en ovanligt lång motorhuv och A-stolpen sitter på ett snyggt avstånd till främre hjulhuset. Man skulle kunna gissa att Thomas Ingenlaths designteam ”fuskat” lite med konceptbilen, men så är inte fallet. Volvos nya SPA-plattform ser ut så här och konceptbilen är fullt möjlig att producera:
”De gränser vi satte från början som designers var att vi inte skulle behöva ’sträcka på något’ (fuska) utan den här arkitekturen ger oss så bra möjligheter att vi inte behöver överdriva proportionerna,” berättade Thomas Ingenlath.

”Och vi behöver inte mer än det, allt finns där som vi behöver,” fortsatte Thomas Ingenlath. ”Visst – Concept XC Coupé är en showbil – men den här bilen kan byggas med några smärre detaljförändringar. Den är fantastisk, men det är ingen dröm. Några detaljer, som dörrhandtagen, skulle man inte kunna ha på en seriebil. Men bilens fantastiska proportioner, de är där från början.”
Den här vintern är den sista för Volvos ingenjörer innan det är dags för lansering till hösten. Sannolikt premiärvisas Volvo XC90 på Parissalongen i början på oktober, leveranserna kan förhoppningsvis börja på utvalda marknader innan årsskiftet.
Som vi ser på spionbilderna från Norrland känner man igen vissa proportioner från Concept XC Coupé. Överhänget bak är utdraget så långt man orkar utan att det ska se klumpigt ut, det gynnar sittplatserna längst bak och ger ett hyggligt bagageutrymme även med sju personer i XC90. Längden är förstås svår att avgöra på bild men sannolikt blir nya XC90 längre än nuvarande generation, förmodligen kring fem meter.

Nya Volvo XC90 blir givetvis en mycket säker bil med alla de modernaste hjälpsystemen. SPA-arkitekturen ger möjlighet till att använda de senaste sensorerna med radar- och kamerateknik för att kunna upptäcka objekt runt bilen. Sensorerna kan varna föraren men även på egen hand gripa in och till exempel bromsa bilen eller styra undan om en olycka är på väg att inträffa.
Men samma teknik kan också användas för att göra körningen bekvämare, som att automatiskt hålla avståndet till framförvarande bil eller själv kunna parkera på en ledig p-plats. De olika hjälpsystemen flyttar Volvos modeller närmare den punkt då de blir autonoma – det vill säga att bilen kan köra själv utan inblandning av föraren.
Designen är svår att sätta betyg på utifrån dagens spionbilder på Volvo XC90. Men använd gärna gasa/bromsa nedan för att berätta vad du tror.