Nyligen köpte Volkswagen 4,99 procent av kinesiska biltillverkaren Xpeng som hittills satsat på premiumsegmentet. De två företagen ska utveckla nya elbilar tillsammans. Kanske är satsningen på det nya lågprismärket Mona en del av det nya samarbetet?
Tanken med Mona är att utveckla en billig elbil som kostar under 20 000 dollar (motsvarande 225 000 kr före moms och avgifter). Det ska bli en småbil i den minsta storleksklassen, likt Fiat 500e och Volkswagen e-Up.
Med i utvecklingsarbetet är företaget DiDi som jobbar med smarta eltaxitjänster och matleveranser. DiDi har också köpt in sig i Xpeng med 3,25 procent, vilket fick Xpengs aktie att öka 13 procent i värde på måndagen.
– Xpengs smarta elbilsprodukter under det nya varumärket Mona kommer inte bara att avsevärt öka vår skala, utan också påskynda införandet av våra smarta elbilsteknologier i massmarknadssegmentet, vilket ger våra teknologier till en mycket bredare kundbas, säger Xpengs vd He Xiaopeng.
Under det första halvåret i år sålde Xpeng 41 000 elbilar på den kinesiska marknaden, att jämföra med teslas 294 000 sålda bilar under samma period. Målet för Mona är att tillverka minst 100 000 bilar per år. Enligt Auto Evolution är planen att först etablera Mona i Kina och Norge, sedan Sverige och Nederländerna.