
Först kom spionbilderna, och redan samma dag som vi fick dem läckte de officiella bilderna ut på nätet. Nu har Mercedes kapitulerat och gett oss all information som vi vill ha. Kanske var det en del i deras plan?
Det går att välja mellan två olika utseenden för fronten och Mercedes säger att de satsat på ett sportigt utseende genom att tolka den klassiska Mercedes-looken. Hela fronten är ny, med nya lampor som samlar alla funktionselement under ett lampglas men Mercedes säger att man trots det behållit den klassiska ”fyrlampslooken” som är typisk för E-klass. Som standard erbjuder man nu kombinationen ledlampor och glödlampor med möjligheten att uppdgradera till full-led (alla ljusbilder och ljussignaler skapas av lysdioder).
För första gången kan man nu även välja mellan två olika fronter: standard och Elegance får den klassiska fronten med tre blad i grillen och stjärnan ovanpå huven, samt Avantgarde som får sportgrillen med två blad och en stor stjärna i mitten. Både huv och stötfångare har fått ny design.
De nya linjerna längs med sidorna ger bilen ett längre och mer elegant intryck, enligt Mercedes. Baktill är stötfångaren och lamporna nya och – som så många andra tillverkare – har Mercedes satsat på att få till ett unikt ljusuttryck bak vid nattkörning.

Inuti har man så klart även möblerat om. Nya material och annan formgivning ska öka kvalitetsintrycket. Även E-klassen ”slipper” nu växelväljare på mittkonsolen om man väljer en automatväxlad modell. Istället kommer växelspak à la jänkare och, så klart, paddlar.
”Intelligent Drive” är senaste typen av sensorer och komplexa algoritmer som gör framförandet av fordonet säkrare för alla inblandade. En ny ”stereo multi-purpose camera”, som sitter vid backspegeln, har två ”ögon” i i 45° vinkel som blickar 500 meter framåt och bygger upp en tredimensionell bild av hur det ser ut upp till 50 meter framför bilen. Bilden används för att utvärdera trafiksituationen framför bilen, som till exempel: framförvarande bilar; korsande trafik; fotgängare och trafikskyltar.
Som standard kommer även ”collision prevention assist”, ett radarbaserat varningssystem med adaptiv bromsassistans, samt ”attention assist” som uppmärksammar trötta förare på deras status.

Som tillval kan man välja: ”Distronic plus” med ”steering assist” som är ett avancerat filassistanssystem; ”bas plus” är en bromsassistent med en ”korsningsfunktion”; ”pre-safe brake” kan upptäcka fotgängare och applicera nödbroms i upp till 50 km/h; ”pre-safe plus” kan upptäcka förestående kollisioner bakifrån och varna det bakomvarande fordonet genom att använda varningsblinkers och förbereda passagerarna på en kollision, samt applicera bromsarna för att förhindra ytterligare olyckor.
Vidare har man ”active lane keeping assist”; adaptiva helljus som låter föraren ha helljusen tända alltid men som ”blockerar” ljusstrålen för att undvika att blända andra fordon; parkeringsassist; ”traffic sign assist” kan nu känna igen och varna vid omkörningsförbud och slutligen en 360° kamera som kan ge ett helikopterperspektiv med stödlinjer vid manövrering.

Nya E-klass har ett stort utbud av diesel- och bensinmotorer som alla är utrustade med start/stopp. Det finns en helt ny BlueDirect bensinmotor på fyra cylindrar utrustad med piezo-injektorer, multignisttändning, turbo och variabel kamaxel som redan klarar avgaskraven i Euro 6 (som gäller från hösten 2015).
Det finns även en ny V6:a som kommer i E 400 med biturbo med enorma mängder vrid som även den klarar Euro 6.
Även vissa dieselmotorer med BlueTec och SCR (selective catalytic reduction) klarar Euro 6. E 300 BlueTec Hybrid är en dieselfyra med en elmotor som har hela 231 hk och otroliga 750 Nm. Förbrukningen är 4,1 l/100 km och 107 g/km.
Två växellådor är aktuella för E-klass: en sexväxlad manuell eller 7G-Tronic Plus (automat). Sjävlklart erbjuder Mercedes även fyrhjulsdriften 4-Matic.

Mercedes erbjuder fyra olika fjädringskonfigurationer: ”Direct control”, som är komfortinriktad med valbar fjädring kommer standard och till Elegance; ”Direct control” som är sportinriktad med valbar fjädring och 15 mm lägre kommer standard till Avantgarde; sänkt sportfäjdring kommer till sportpaket eller AMG sportpaket och så finns även ”Airmatic” luftfjädring som är standard på V8-modeller. Kombimodeller får luftfjädring på bakaxeln som standard.
Ett urval av övriga finesser är att bakluckan kan öppnas genom att svepa foten förbi en sensor under stötfångaren; supermodernt infotainmentsystem; en 14,7 cm TFT-skärm eller utrustningsnivån ”Comand” med 17,8 cm skärm med internetuppkoppling och Google-sökning och väder. Det finns även appar för Google Streetview och Panoramio.