På Paris-salongen om några veckor ska Volvo premiärvisa nya dieselvarianter av Volvo C30, S40 och V50. Många små förbättringar av luftmotstånd, rullmotstånd och friktion har lett till en sänkt bränsleförbrukning på antingen 4,4 l/100 km – C30 – eller 4,5 l/100 km för S40 och V50. CO2-siffrorna är 115 respektive 118 g/km – vilket innebär bilarna klassas som miljöbilar.
I Paris ska de tre nya, snåla modellerna från Volvo visas upp. Tillverkningen startar vid årsskiftet och sedan gäller det att hänga på låset, miljöbilsrabatten försvinner sommaren 2009. KLICKA FÖR STÖRRE
Alla tre nya Volvo-modellerna är försedda med en mängd detaljer som bidrar till den låga förbrukningen. För att ingen ska sväva i ovisshet är de snåla bilarna märkta med emblemet ”DRIVe”, Volvos namn för att visa att detta är bilar med särskilt goda miljöegenskaper.
DRIVe-bilarna är baserade på den Volvo C30 konceptbil som visades på Frankfurtmässan i oktober 2007. De åtgärder för minskade C02-utsläpp som presenterades då, finns alltså redan nu realiserade i Volvo C30, S40 och V50 med 1,6-liters dieselmotor. Tillverkningen av de tre DRIVe-modellerna startar vid årsskiftet.
De flesta biltillverkare har hittat på något miljöbilsnamn som går i stil med ”Eco” eller ”Blue”, men Volvo väljer att kalla sina miljöskonsamma modeller för ”DRIVe”. KLICKA FÖR STÖRRE
– Vi vill visa att låga CO2-värden inte bara är förbehållet mindre dieselbilar, säger Volvo Personvagnars VD Fredrik Arp. Genom att erbjuda Volvo V50 med utsläpp under 120 g CO2/km, ger vi möjligheten också för familjer och andra med behov av extra utrymme att göra ett aktivt miljöval.
Sänkningen av förbrukningen och CO2-utsläppen har skett genom att noggrant analysera bilarnas totala potential för en effektivare, snålare framdrivning. Bilarna har sedan optimerats inom fyra områden:
Minskat luftmotstånd:
* Minskad chassihöjd med cirka 10 mm. Samma komfortsättning som standardbilen.
* Spoiler fram, samma som T5-versionen (S40 och V50).
* Täckt grill. Bakom den karakteristiska Volvogrillen sitter en vindavvisande panel för bättre aerodynamik i motorrummet.
* Vindavvisare framför framhjulen.
* Aerodynamiskt optimerade Libra-fälgar i specialdesign.
* Underredspaneler för effektivare luftströmning också under bilen (C30).
* Unik bakre spoiler (C30). S40 samma spoiler som versionerna T5 och D5.
* Ny bakre stötfångare (C30).
Lägre rullmotstånd:
* Samtliga bilar är standardutrustade med en ny generation däck från Michelin med lågt rullmotstånd.
Högre utväxling:
* Växellåda med justerad utväxling på tredje, fjärde och femte växeln.
Effektivare drivlina:
* Optimerad motorkylning, motorstyrning och styrservo.
* Ny växellådsolja med lägre friktion.
* Växelindikator i informationsdisplayen.
De tre bilarna har en växlingsindikator på instrumentpanelen som hjälper föraren att växla bränslesnålt. KLICKA FÖR STÖRRE
– Att byta växellådsolja ger oss 0,75 procents minskad förbrukning. Lågfriktionsdäcken sparar in ytterligare två procent, säger Magnus Jonsson, Senior Vice President, Research & Development at Volvo Cars.
– Var och en kan åtgärderna verka blygsamma, men det viktiga är att se till helheten, fortsätter Magnus Jonsson. Tillsammans innebär alla små justeringar att vi lyckats nå vårt mål och komma under 120 g/km för samtliga tre bilar. Detta utan att inkräkta på vare sig köregenskaper eller komfort, vilket var ett viktigt krav.
Volvos vindtunnel är uppgraderad och kan numera mäta luftmotstånd med rörligt underlag – något som lett till helt nya kunskaper. Bland annat har man lärt sig hur fälgar ska vara utformade för att fungera optimalt, aerodynamiskt. Och här ser vi resultatet, annorlunda! KLICKA FÖR STÖRRE
Volvos DRIVe-bilar är alla certifierade enligt europeisk NEDC-standard. Volvo C30 har dessutom utmärkt sig i ECO-test, som innebär ännu mer omfattande mätningar av personbilars CO2- och partikelutsläpp. Graderingen sker med hjälp av stjärnor och poäng, på liknande sätt som EuroNCAP inom säkerhetsområdet. Den oberoende ECO-testmätningen placerar Volvo C30 i topp i sin storleksklass, med fyra stjärnor och 76 poäng i den samlade bedömningen av bilens totala miljöprestanda.
Att sänka förbrukningen och komma under utsläppsgränsen 120 g C02/km innebär många fördelar. Både för miljön och för köparens ekonomi. Genom de lägre koldioxidutsläppen minskas bilarnas bidrag till den globala uppvärmningen. Samtliga nya dieselbilar från Volvo är dessutom utrustade med ett underhållsfritt partikelfilter som fångar upp cirka 95 procent av sotpartiklarna.
Gränsen 120 g/km i koldioxidutsläpp ger miljöbilsrabatt i Sverige (fram till sommaren 2009) men det är en viktig gräns i flera andra länder. Bland annat Storbritannien ger skattelättnader för bilar som ligger under 120 g/km. KLICKA FÖR STÖRRE
Bilarnas goda miljöprestanda medför att ägaren kan tillgodoräkna sig ekonomiska incitament i form av subventioner i många europeiska länder. Till exempel genom att en miljöpremie betalas ut, att bilen beläggs med lägre skatt, eller andra, liknande former av ekonomisk uppmuntran.
– Vi kommer att erbjuda våra dieseldrivna DRIVe-bilar i hela Europa, säger Fredrik Arp. Även i länder som idag inte erbjuder några ekonomiska förmåner. Vi gör det för att vi vill ge alla möjligheten att välja ett miljöalternativ från Volvo. För oss är det fråga om mer än kortsiktig försäljning. Det handlar också om en markering från Volvos sida av hur starkt vi prioriterar miljöegenskaperna i vårt produktprogram, både idag och inför framtiden.
Volvo Personvagnar beräknar sälja över 20.000 dieseldrivna DRIVe-bilar nästa år i Europa. Fördelningen väntas bli relativt jämnt spridd över regionen, med Frankrike, Sverige, och Spanien som försäljningstoppar. Anledningen är de extra förmånliga villkor som erbjuds konsumenterna i dessa länder.
Bakom grillmaskeringen ser man att ”hålet” är täckt, all luft som behövs för kylaren tas in i den nedre delen av fronten. Syftet är att förbättra luftmotståndet. KLICKA FÖR STÖRRE


