
Franska PSA-koncernen, med Peugeot och Citroën, har det riktigt tufft. Trots att intäkterna ökade med 3,5 procent under tredje kvartalet 2011 jämfört förra året kan så många som 6.000 anställda förlora jobbet, enligt tyska branschtidningen Automobilwoche. Det beror både på den japanska naturkatastrofen och de höjda priserna för råmaterial.
Nu införs ett sparpaket där åtta miljarder kronor ska sparas bara under 2012. Fasta kostnader ska minskas med fyra miljarder och inköpskostnader med lika mycket. I sparpaketet finns planer på att säga upp 1.000 personer i tillverkningsledet och 5.500 personer på andra positioner.

Samtidigt påbörjas det nya joint venture-samarbetet mellan PSA och
BMW, som blev klart för ett år sedan. De båda tillverkarna ska
tillsammans utveckla hybridteknik i ett nytt ”kompetenscentrum” med 250
anställda i franska Mulhouse, där bolagen investerat en miljard kronor.
Dessutom ska 400 anställda jobba med projektet i München. Det rör sig
främst om ingejörer inom elektronik och elektromobilitet.
Under
namnet BMW Peugeot Citroën Electrification ska ny teknik kring
hybriddrivlinor utvecklas, exempelvis batterier, elmotorer, generatorer
och energiprogramvara. Resultatet blir en öppen plattform, där
underleverantörer sedan kan lägga till sina egna produkter. Syftet med
samarbetet är att producera tekniken i större skala, för att på så sätt
sprida ut kostnaderna och skynda på införandet av hybridteknik i BMW:s
och PSA-koncernens bilar.
Motorsamarbetet mellan PSA och BMW har
pågått sedan 2002, och har resulterat i 1,8 miljoner
tillverkade exemplar av turbomotorn som bland annat sitter i Mini Cooper
S, Citroën DS3 och Peugeot RCZ.