Polestar testar sina bilar i hettan i Arizona i USA och i sträng kyla i norra Sverige under 15 veckor mellan december och mars.
– När det är så lite grepp kan vi känna och analysera dynamiken i ett mycket långsammare tempo än på asfalt, vilket gör att vi verkligen kan finjustera hur våra bilar beter sig, in i minsta detalj. Det här är min absoluta favoritplats att utveckla bilar, säger chassiingnjör Joakim Rydholm.
Polestar har låtit Joakim Rydholm vinteroptimera en Polestar 2 Long Range Dual-motor med Performance Pack med 469 hästkrafter för att visa vad bilar klarar av. Bilen kallas Polestar 2 Arctic Circle.

Fjädringen har höjts 30 mm och bilen har utrustats med odubbade vinterdäck (245/35 R19) som försätts med 4 mm metalldubb, 490 stycken per däck. Bilen har fått klassiska 19-tums rallyfälgar från OZ Racing.
Fjädrarna är 30 procent mjukare än normalt. Fjäderbensstag har monterats bak och fram för ökad vridstyvhet och förbättrad styrrespons. Polestar 2 Arctic Circle har också utrustats med ett launchsystem för att ge snabbast möjliga start.
Det är ofta mörkt vintertid i den kalla nord, därför har strålkastarna förstärkts med fyra Stedi Quad Pro LED-frontljus. Undertill finns en främre hasplåt i kolfiber. Föraren sitter väl skyddad i Recaro-stol med svenskt guldmärke. Andra säkerhetsdetaljer är guldfärgade öglor för bärgning och snöskyffel i kolfiber.


– Jag ville göra en extra kul bil som verkligen prestera i vintermiljö, som på en frusen sjö. Med höjningen har vi fått till balans och förutsägbarhet. De specialdubbade däcken gör stor skillnad i kurvorna, särskilt om du går in i kurvan med ställ, säger Joakim Rydholm med ett stort leende på läpparna.
Det finns inga planer att sätta Polestar 2 Artic Circle i produktion, utan bilen ska fungera som inspiration. Det är dock inte helt osannolikt att lauchsystemet som används är under utveckling för att användas i framtida prestandamodeller.




