Polestar har officiellt lanserat Polestar 5 – en fyrdörrars elektrisk prestanda-GT byggd på en helt ny aluminiumplattform.
Med egenutvecklad motor, 800-voltsarkitektur och upp till 650 kW (884 hk) blir den det göteborgsbaserade märkets starkaste bil hittills.

Toppeffekten levereras i Polestar 5 Performance, som klarar 0–100 km/h på 3,2 sekunder och har en räckvidd på upp till 565 km enligt preliminära WLTP-siffror.
Basversionen Polestar 5 Dual motor erbjuder 748 hk, 670 km räckvidd och 0–100 km/h på 3,9 sekunder.
Läs också: Svenskutvecklade Polestar 5 debuterar i München
Från koncept till verklighet

Polestar 5 har sitt ursprung i konceptbilen Precept, visad 2020, och produktionsversionen ligger mycket nära ursprungsvisionen.
Med fem meter i längd, slank taklinje och en bakdel avskuren enligt Kamm-principen – en aerodynamisk lösning som minskar luftmotståndet – får bilen en sportig men minimalistisk profil. Cd-värdet anges till låga 0,24.

Interiören följer märkets hållbarhetsfokus med material från BComp och återvunna textilier.
Framsäten utvecklade tillsammans med Recaro ger sportig körställning, medan baksätet erbjuder massage, ventilation och panoramaglastak.
Svensk teknik för framtiden
Bakom utvecklingen står Polestar Performance Architecture – en aluminiumplattform framtagen i Göteborg.

Batteriet på 112 kWh kan snabbladdas med upp till 350 kW och laddar från 10–80 procent på 22 minuter.
Med smart aerodynamik, avancerade stötdämpare från BWI och specialutvecklade Michelin-däck utlovar Polestar en GT som kombinerar långfärdskomfort med sportbilsdynamik.
Läs också: Polestar skrotar USA-planer och satsar på Sverige och Europa
Pris och tillgänglighet i Sverige
Polestar 5 kan beställas online från och med den 8 september 2025.
Startpriset anges till cirka 1,4 miljoner kronor för Dual motor och 1,7 miljoner kronor för Performance.
