Hoppa till innehåll
Recharge

Polestar 7: sportiga storsäljaren som ska ta märket till nästa nivå

Polestar 7 blir märkets första riktiga storsäljare – men ska ändå kännas sportig, självsäker och full av karaktär.

Polestar har gjort sig ett namn med elbilar som sticker ut i både form och känsla. Nu siktar det svenska märket på att också sälja i större volymer.

Polestar 7 blir företagets första riktiga volymmodell, och enligt en intervju med Autocar ska bilen bli en viktig milstolpe i märkets utveckling – utan att förlora den sportiga karaktären.

Känslan ska vara 100 % Polestar

Enligt Polestars vd Michael Lohscheller är det avgörande att den nya modellen upplevs som en äkta Polestar, både när det gäller chassi, köregenskaper och design.

– Det handlar om att få in Polestar-DNA i uppförande, känsla och utseende, säger han.

Den eldrivna crossovern är utvecklad för Europa och väntas bli märkets mest sålda modell. Plattformen är ännu inte bekräftad, men det är möjligt att Polestar – som tidigare – väljer teknik från Geely-gruppen.

Lohscheller lyfter skillnaden mellan Polestar 3 och Volvo EX90 som ett exempel på hur två bilar med liknande grundteknik ändå kan kännas helt olika. EX90 är inriktad på komfort och trygghet, medan Polestar 3 har en mer dynamisk karaktär. Ambitionen är att Polestar 7 ska gå i samma riktning som den senare.

Nytt designspråk – med mer attityd

Samtidigt markerar modellen starten för ett nytt designspråk inom Polestar. Den nytillträdde designchefen Philipp Römers har fått uppdraget att utveckla en mer självsäker formgivning. Tanken är att behålla den skandinaviska renheten, men samtidigt tona ner det minimalistiska uttrycket och göra designen mer uttrycksfull.

– Designen måste visa mer självförtroende och tydligare spegla prestandan, säger Lohscheller till Autocar.

Några detaljer om färger eller specifika formdrag är ännu inte bekräftade, men framtida Polestar-modeller kan komma att få en något djärvare estetik – utan att tappa sitt arv.

Tillverkning i Europa

Tillverkning kommer att ske i Europa, men exakt var är ännu inte klart. Volvos fabrik i belgiska Gent nämns som ett möjligt alternativ, liksom den nya produktionsanläggningen i Slovakien. Ett besked om produktionsort väntas inom kort, enligt Autocar.

Polestar 7 lanseras under andra halvan av decenniet. Den ska bredda publikbasen – och visa att sportighet och volym faktiskt kan gå hand i hand i elbilseran.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Polestar

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.