
Knappt har Porsche börjat sälja nya 911 GT3 förrän det börjar ryktas om en lättare och snabbare RS-version. Den dyker upp redan i sommar och brittiska Auto Express har de första detaljerna.
Enligt testföraren Walter Röhrl har testerna av nya 911 GT3 RS körts igång på Nürburgring. Bilen får ett nytt aerodynamikpaket som ger hela 50 procent mer downforce än den nuvarande ”icke-RS-modellen”. En av skillnaderna är att RS-modellen får ”winglets” på frontspoilern, precis som föregångaren 997 GT3 RS 4,0.
Förutom de aerodynamiska uppdateringarna får Porsche 991 GT3 RS också bredare spårvidd, förändrat bakparti, lättare karosspaneler, tunnare glas och en mer spartansk interiör – allt för att spara vikt.
Precis som 911 GT3 får RS-modellen den 7-stegade dubbelkopplingslådan PDK som standard. Däremot uppdateras den med annan utväxling och ny mjukvara för att bli ännu snabbare. Förutom den lägre vikten kan motorn också få en liten effektökning.
Tillsammans gör det att 911 GT3 RS ska fixa 0–100 km/h på under 3,5 sekunder och att varvtiden på Ringen blir ännu snabbare än GT3-modellens 7:25.
Läs också: Porsche 911 GT2 siktad i Sverige