

På bilsalongen i Detroit visade Porsche upp en ny 911-variant – halvcabben Targa. Men Porsche ska förstås utöka 911-familjen med ännu fler modeller och närmast på tur står GT2.
auto motor & sport-läsaren Anders Larsson fick syn på några av Porsches testbilar i Östersund. Tittar vi lite närmare på bilden här ovan syns flera detaljer som avslöjar att detta mycket väl kan vara nya 911 GT2, som ska visas upp officiellt på Genèvesalongen i vår.
De stora luftintagen bakom dörrarna tyder på att testbilen har turbo, men bakvingen är betydligt större än på den nuvarande 911 Turbo-modellen. Dessutom finns ett stort luftintag framför motorhuven, och det har tidigare funnits på flera 911-modeller, bland annat GT2.
Ytterligare en detalj är att fälgarna har centrumbult – något som ofta brukar finnas på 911 Turbo, GT2 och GT3.
På bilderna här nedan kan vi också se att testbilarna har olika höjd på bakvingen. Antingen går den att ställa in, eller så har Porsche ännu inte bestämt sig för den optimala höjden. En av bilarna har dessutom en annorlunda profil på vingen, som för tankarna till riktiga racevingar.

Precis som tidigare blir GT2-modellen en trimmad version av 911 Turbo, med mer fokus på bankörning än på vardagsvänlighet. Än så länge finns inga officiella uppgifter, men effekten hamnar en bra bit över 600 hästkrafter och vridmomentet blir över 750 Nm. Accelerationen till 100 km/h ska gå på under tre sekunder.
Men Porsche 911 GT2 handlar inte bara om rakt-fram-prestanda. Den blir många kilo lättare än Turbomodellen, eftersom fyrhjulsdriftssystemet har skippats till förmån för enbart bakhjulsdrift. 911 GT2 får också fyrhjulsstyrning som ska ge bättre instyrning, precis som i flera andra 911-varianter.
Den stora frågan är förstås om Porsche väljer bort den manuella växellådan, som i GT3-modellen. Den finns enbart med 7-stegad dubbelkopplingslåda, och mycket tyder på att så blir fallet även i GT2.
Webb-TV: Se vår provkörning av Porsche 997 GT2
Tack till Anders Larsson för bilderna!

