Nu har Porsche släppt sin stora nyhet på Detroitsalongen: en tävlingsbil med unik hybridteknik, baserad på mittmotorkonceptet 918 Spyder. En V8 och två elmotorer ger totaleffekten 767 hästkrafter!
Porsche-chefen Matthias Müller avtäckte på måndagen märkets omspekulerade nyhet på North American International Auto Show (NAIAS) i Detroit. Den senaste tidens rykten hade rätt: in på podiet rullade en täckt racebil med klara drag av den öppna 918 Spyder Concept som visades på Genèvesalongen 2010.
I princip handlar det om en coupéversion av 918 Spyder, men tekniken under skalet skiljer sig en hel del från fullhybridlösningen i den öppna bilen. Porsche kallar 918 RSR "racinglaboratorium" och den är helt och hållet avsedd för vidareutveckling av drivlinor för tävlingsbruk, med maximala prestanda och samtidigt med största möjliga hänsyn till miljön.
Porsche anger inga prestanda för 918 RSR, men att det handlar om farter där den kraftiga vingen behövs att öka marktrycket, är helt klart.
Porsche 918 RSR är en hybrid med två elmotorer som kompletterar V8-motorn, vilken är monterad framför bakaxeln. Men batterier är tunga och fungerar därför inte i tävlingssammanhang. Porsches lösning bygger i stället på energi som laddas kinetiskt, det vill säga med hjälp av bilens rörelse.
Batteriet är ersatt av en generator, driven av ett tungt svänghjul som kan rotera med upp till 36.000 varv per minut. Svänghjulet accelereras av den anslutna generatorn, som kopplas om till elmotor och matas av de två elmotorerna, vilka i sin tur vänds till generatorer så fort bilen bromsas.
I princip är 918 RSR baserad på konceptbilen 918 Spyder, som visades på senaste Genèvesalongen och som ska byggas i en begränsad serie inom ett par år.
Den levande energi som är lagrad i det extremt högvarviga svänghjulet kan raceföraren utnyttja som krafttillskott vid acceleration upp till åtta sekunder åt gången, genom att med en knapptryckning koppla in svänghjulsgeneratorn och mata de båda elmotorerna. Den extra effekten hos elmotorerna tillsammans är 150 kilowatt (204 hk) som skickas till framhjulen, och totaleffekten hos 918 RSR är därmed hela 767 hästkrafter.
Genom att elmotorerna driver var sitt framhjul utnyttjas de för elektroniskt styrd så kallad torque vectoring – aktiv kraftfördelning som bidrar till effektivare drivgrepp vid kurvtagning.
Svänghjulsgeneratorn som driver elmotorerna på framaxeln är placerad ”i högerstolen”. Vi kan alltså räkna med att om (när) 918 Coupé sätts i serieproduktion, är det som tvåsitsig supersportbil.
V8-motorn driver bakhjulen via en sexväxlad raceväxellåda baserad på lådan i tävlingsbilen RS Spyder. Den sköts via paddelreglage i ratten.
Drivlinan är principiellt densamma som redan bevisat sin potens i 911 GT3 R Hybrid, vilken med imponerande resultat deltagit i 24-timmars på Nürburgring, American Le Mans (ALMS) och en ILMC-tävling i Kina. I alla dessa sammanhang visade GT3 R Hybrid att svänghjulstekniken ger klara prestandafördelar, bland annat genom att bränsletanken kan göras mindre, vilket ger en lättare bil.
Tekniken i tävlingsbilen 911 GT3 R Hybrid. Energin från inbromsningen lagras i ett svänghjul som sitter på högerplatsen. Därmed behövs inget batteri för att driva elmotorerna.
Svänghjulsgeneratorn i 918 RSR är monterad till höger om föraren, på den plats där det lika gärna kan finnas en passagerarstol. Vi kan alltså räkna med att om denna 918 coupé går i produktion, vilket är högst sannolikt, så blir det som en gatlegal tvåsitsig supersportvagn. Men om detta säger Porsche ingenting i samband med presentationen av "racinglabbet" 918RSR.

