Hoppa till innehåll

Porsche-godis: nya fälgar med centrummutter

Den som är intresserad av motorsport har säkert noterat att många racebilar har en enda centrummutter som låser fälgen, istället för traditionella fälgbultar. Det ger fälgen ett rent utseende och andas förstås motorsport – något som Porsche nu erbjuder som tillval till 911 Turbo. Snyggt och stilrent, men vad är det som är annorlunda? Ledtråd […]

Den som är intresserad av motorsport har säkert noterat att många racebilar har en enda centrummutter som låser fälgen, istället för traditionella fälgbultar. Det ger fälgen ett rent utseende och andas förstås motorsport – något som Porsche nu erbjuder som tillval till 911 Turbo.

Porsche-godis: nya fälgar med centrummutter

Snyggt och stilrent, men vad är det som är annorlunda? Ledtråd – titta på fälgarna. KLICKA FÖR STÖRRE

Ännu så länge är det bara tillval för 911 Turbo, men vi kan nog räkna med att Porsche i framtiden erbjuder den här läckra fälgen även till andra modeller.
Vad är då skillnaden? En hastig titt på den stilrena bilden av 911 Turbo ovan ger kanske inte svaret men titta igen. Just det, fälgarna har inga hål för hjulbultarna – hur gör man då? Den som är intresserad av motorsport och kanske även har en viss bilhistorisk kunskap (Citroën, engelska sportvagnar) vet att fälgarna på bilden har en så kallad centrummutter, eller centrumbult som en del föredrar att säga.
Istället för genomgående hjulbultar har hjulnavet stift som fixerar fälgen radiellt, fälgen centrerar axiellt som vanligt men själva låsningen utförs av en stor centralmutter. Alla komponenterna syns på bilden nedtill. En av få nackdelar med centrummutter är att gängan kan skadas när man lyfter på fälgen, men tittar vi noga så ser vi att Porsche löst det problemet på ett elegant sätt genom att göra en låsmutter med invändig gänga.

Porsche-godis: nya fälgar med centrummutter

De fem små stiften ersätter fixeringen som hjulbultarna har och själva låsningen sker med centrummuttern, som döljs bakom en stilren kåpa. Muttern har invändig gänga, därmed riskerar den inte att skadas när man lyfter på fälgen. KLICKA FÖR STÖRRE

I motorsporten vinner man fördelen att bara behöva lossa och spänna en mutter, istället för fem, vilket sparar tid. Utseendemässigt blir fälgdesignen "renare" utan hålen för fälgbultarna och det andas racing så det stänker om det, vilket förstås är helt oemotståndligt för den som ska beställa en 911 Turbo och har cirka 30.000 kronor extra tillgängligt.
Fälgarna mäter 19 tum i diameter och heter RS Spyder Design, då de inspirerats av fälgarna på racemodellen RS Spyder.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.