Hoppa till innehåll
Recharge

Elbilen Porsche Macan får 603 hästkrafter – unik laddlösning

En helt elektrisk version av Porsche Macan är på gång. Nu berättar Porsche mer om bilen.

Porsche Macan EV bygger på den nya elbilsplattformen PPE som även Volkswagen och Audi kommer att använda. Plattformen har en 800-voltsarkitektur. Laddningen ska vara snabbare än dagens Porsche Taycan som når upp till 270 kW.

Batteriet har en kapacitet på 100 kWh och består av 12 moduler. Vid ett pressevent i Italien berättade Porsche att de anser att den storleken ger rätt balans mellan räckvidd och prestanda för en mellanstor suv. Det ska ta omkring 25 minuter att ladda batteriet från fem till 80 procent.

För att det även ska gå snabbt att ladda vid 400-voltsladdare, något elbilar med högre spänning kan ha problem med, har Porsche tagit fram en unik lösning. El-Macan kan vid 400V-laddning ”dela upp” sitt batteripaket i två 400V-halvor och låta dem laddas parallellt.

Porsche Macan EV kommer i flera olika versioner. Toppmodellen får nu fyrhjulsdrift och 450 kW effekt (603 hästkrafter), en siffra som verkar ha krympt något sedan vi sist fick höra om bilen. Kraften fördelas mellan fram och bakaxeln 48/52 för att ge lite bakhjulsdriven känsla.

Leveranserna av Macan EV är planerade att dra igång i början av 2024. Nästa år kommer Porsche att dela mer information om bilen.

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.