Hoppa till innehåll

Porsche Panamera får Powerkit – 540 hk

Med hjälp av ett nytt ”Powerkit” kan Panamera-kunderna öka effekten på Turbomodellen från 500 till 540 hk. Exteriört erbjuds ”Sport Design Package” och Porsche ger också möjlighet att förbättra vägegenskaper med ”PTV Plus”, som inte är så oanständigt som det låter. I höst går det att kryssa i tillvalet ”Sport Design Package” till Panameras V8-modeller. […]

Med hjälp av ett nytt ”Powerkit” kan Panamera-kunderna öka effekten på Turbomodellen från 500 till 540 hk. Exteriört erbjuds ”Sport Design Package” och Porsche ger också möjlighet att förbättra vägegenskaper med ”PTV Plus”, som inte är så oanständigt som det låter.

Porsche Panamera får Powerkit - 540 hk

I höst går det att kryssa i tillvalet ”Sport Design Package” till Panameras V8-modeller. Då får man bland annat en lite annorlunda front med större, mörklackerade luftintag. KLICKA FÖR STÖRRE BILD

Uttrycket "Powerkit" kan få de flesta Porsche-entusiaster att vakna till även ur den djupaste slummer. Då vankas det nämligen friflödande komponenter, vassare prylar, högre effekt och framför allt roligare temperament.

Att Porsche skulle erbjuda Powerkit även till Panamera var förstås bara en tidsfråga och nu har stunden kommit. I releasetexten tar Porsche först möjligheten att skryta över försäljningen och konstaterar att 23.000 Panamera har hittat ut till sina kunder sedan säljstarten för ett år sedan – även V6-modellen går bra, sägs det. Powerkit till Panamera Turbo innebär två nya turboaggregat och annan mjukvara, vilket höjer toppeffekten från 500 till 540 hk. Vridmomentet ökar från maximalt 700 till 750 Nm och med hjälp av tillägget "Sport Chrono package" kan en kortvarig turboboost ge hela 800 Nm som mest.

Porsche Panamera får Powerkit - 540 hk

Hur mycket går det egentligen att pumpa ur den här rovan? En hel del förmodligen och nu tar Porsche första steget genom att erbjuda ”Powerkit”, som ökar toppeffekten till 540 hk och vridet till hela 800 Nm. KLICKA FÖR STÖRRE

All denna effekt påverkar förstås prestandasiffrorna och Porsche hävdar att Powerkit skalar av en tiondels sekund 0-100 km/h, vilket innebär 3,9 sekunder. Toppfarten ökar obetydligt, men dock till 305 km/h (från 303 km/h). Trots mer effekt är förbrukningssiffrorna enligt EU-cykeln samma som på en bil utan Powerkit. För de som redan beställt en Panamera Turbo kan vi lugna de upprörda känslorna och berätta att Powerkit går att eftermontera, men enklast är förstås att kryssa i tillvalet vid beställning av en ny bil.

De som är i shoppingtagen och valt Powerkit kan förmodligen inte heller motstå "Sport Design Package". Då får man en lite annorlunda nos med större luftintag, sidokjolar, lackerad diffusor, med mera. Nya 20-tums sportfälgar finns också med bredare fälgbana, 9,5 tum fram och 11,5 tum bak. I kombination med PDK-lådan kan man dessutom välja till en treekrad sportratt.

Porsche Panamera får Powerkit - 540 hk

En ny fälgmodell i 20-tum tillkommer i sortimentet. Däckdimensionen fram, kan man läsa sig till, är 255/40ZR20. KLICKA FÖR STÖRRE

De som vill ha lite mer lekfullhet i sin stora Panamera har ett nytt tillval i höst: "Porsche Torque Vectoring Plus" (PTV Plus), som passar på alla V8-modellerna. PTV Plus kan endast kombineras med PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) och en elektroniskt styrd diffbroms för bakaxeln. Systemet skapar det som på engelska brukar benämnas "Torque Vectoring", vilket gör att man styr mer av kraften till ytterhjulen i en kurva (alternativt bromsar innerhjulen). Bilen styr då in i kurvan och upplevs inte som lika understyrd. Det engelska begreppet skulle kunna översättas till "aktiv momentstyrning" – som en av våra läsare föreslagit. Vad tycker ni?

Porsche Panamera får Powerkit - 540 hk

Porsche Panamera får Powerkit - 540 hk

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.