
Testchefen Mikael Johnsson är på Sardinien tillsammans med kollegan Daniel Östlund. Kul för dem kan man tycka, men det är faktiskt jobb som ska göra. Köra och fotografera nya VW Golf.
När vi ringer upp Mikael får vi en väderrapport som får en att undra om han inte vore bättre lämpad att stå i morgonteve: ”Det är växlande molnighet med mest sol och 22 grader varmt”.
Ok, hur är sjunde generationen av Golf?
”Det är en fin bil men något annat var väl inte att vänta av Volkswagen. Det går att känna igen Audi A3 i den och nya Golf ligger fint på vägen. Så klart är den även snabbare än tidigare. Nya Golf 7 har väldigt fin fjädringskomfort vilket inte så konstigt för den har det adaptiva chassit med fem olika inställningar.”
Tar VW väl hand om er?
”De har bjudit på rikligt med snittar och lunchen var en skaldjursbuffé, så man kan inte klaga. Tyvärr hinner vi inte njuta av sådant för vi har en jäkla massa annat att tänka på, det är många betyg som ska sättas på nya bilen och det gäller att hitta skillnaderna mot gamla Golf VI.”
Hur känns Golf VII utöver den fina fjädringen?
”Nya Golf är lyxigare invändigt än den gamla och taket är lägre, det känns. Den gamla takhöjden gav lite Beetle-känsla. Man ställer fjädringprogrammen på pekskärmen. Tyvärr lyder den inte blixtsnabbt på de inställningar man väljer. Men det är en härlig känsla i kontrollen för man sveper sig genom menyerna, som på en smartphone.”
Vad är det för motor du kör i din Golf?
”Det är den lilla bensinaren på 1,4 liter med ACT (aktiv cylinderavstängning). Jag vet ännu inte om vi aktiverat ACT men om vi gjort det så sker det förbaskat mjukt. Nä, nu ska jag mäta utrymmen så jag har inte tid att prata mer.”
Och med de orden lade testchefen på luren. Vill du läsa mer om nya Golf 7 föreslår vi att du köper nummer 23 av auto motor & sport som är i butik den 1 november!
