Vid det här laget känner vi till de flesta detaljerna om sjunde generationen Volkswagen Golf. Vi vet att den blir lättare och snålare än föregångaren och att den bygger på den smarta bygglådan MQB. Men mellan raderna i pressmaterialet fanns också en del annat kul.

1. Hängande gaspedal
Volkswagen har tidigare haft en stående gaspedal, som bland annat BMW. Den har nu ersatts av en hängande gaspedal. Det är förstås en smaksak, men många bilentusiaster gillar en stående gaspedal, vilket också blir allt mer ovanligt.

| Del | Viktskillnad |
| Kaross | –23 kg |
| Elkomponenter | –6 kg |
| Motorer | upp till –40 kg |
| Transmission | –26 kg |
2. Många bäckar små
Totalt har vikten minskats med omkring 100 kilo beroende på motor och utrustning. Här är viktskillnaderna.

3. Välj förarprofil
En ny detalj är att föraren nu kan välja en ”körprofil” – detta ingår redan i standardutrustningen. Fyra lägen finns: Eco, Normal, Sport och Individual. Bland annat styrning och motorkaraktär påverkas. Kunder som väljer till aktivt chassi får dessutom ett Comfort-läge.

4. XDS är standard
Den elektroniska diffbromsen från Golf GTI finns nu som standard i nya Golf VII. Med hjälp av bromsarna ser XDS till att skicka kraften till det framhjul som har bäst fäste. Den hjälper också till att minska understyrningen i kurvor.

5. Smartare p-assistent
Parkerinsassistent finns som tillval och systemet är mycket smartare än tidigare. Förutom fickparkering klarar systemet nu också ”vanliga” parkeringsluckor som ligger vinkelrätt mot vägen där föraren backar in. Parkeringsassistenten kan aktiveras i farter upp till 40 km/h.

6. Smartare skärm
De nya infotainmentsystemen med skärmar på 5,8 och 8 tum har en närhetssensor. När föraren inte använder systemet visas bara den mest nödvändiga informationen, men när förarens hand närmar sig dyker istället alla funktioner och knappar upp. Skärmen är också mycket smartare – nu går det att ”swipa” med fingrarna för att scrolla i listor.

7. Trådlöst nätverk – men ingen 4g-anslutning
Som tillval finns en wlan-hotspot som använder en turbo-3g-anslutning för att ansluta till nätet. Signalen skickas sedan ut trådlöst i bilen för att passagerarna ska kunna surfa i exempelvis en iPad. Men Volkswagen har ingen 4g-anslutning i bilen som Audi.

8. Trådlös antenn
För första gången i en Volkswagen finns en ”induktiv antenn” till din smartphone. När telefonen läggs i mittkonsolen och kopplas in (med sladd) till mediasystemet kopplas den samtidigt, trådlöst, in till bilens takantenn. Det ger mycket bättre signalstyrka, mindre strålning i passagerarutrymmet och sparar dessutom på telefonbatteriet, eftersom telefonens inbyggda antenn knappt används alls.

9. Massagestolar
De nya ErgoActive-stolarna är tillval och kan ställas in på många sätt. Förutom i höjdled kan stolarna justeras elektriskt åt fyra håll vid ryggen. Det bästa är att de också har massagefunktion.
Foto: United Pictures.