Hoppa till innehåll

PROV: Vinterbilen Suzuki Swift Sport

Mikael Johnsson har för andra gången på mindre än två veckor haft oförskämt roligt på jobbet. Förra veckan i alperna med åtta bilar – varav två 700-hästars superbilar. Den här gången i en Suzuki Swift Sport på 136 hästar.

PROV: Vinterbilen Suzuki Swift Sport
Nu har jag haft oförskämt roligt på jobbet igen, säger Mikael Johnsson efter en dag med Suzuki Swift Sport på Mittsverigebanan.
PROV: Vinterbilen Suzuki Swift Sport
Mikael Johnsson under en dag på jobbet.

Hej Mikael! Hur har du det?
MJ: Jo, nu har jag haft det oförskämt roligt på jobbet igen. Jag har kört lilla Suzuki Swift Sport på Mittsverigebanan och på skojiga rallyvägar här i närheten. Så jag har faktiskt fått köra den här bilen väldigt mycket – och jag kan verkligen rekommendera Swift Sport för sådana här ändamål.

Du verkar otroligt uppspelt – är den verkligen så skojig?
MJ: Ja, efter många varv på Mittsverigebanan kan jag konstatera att detta är en välbalanserad krabat, som man kan ha riktigt skoj med på hala vintervägar – och säkert även på grus. Man behöver inte ens lyfta gasen för att baken ska dansa iväg. Det är precis så här en bil ska vara om man vill ha kul på vintervägar.

Det låter ju bra, men det är ju inte alltid vinter och vinterväglag. Hur funkar den för mer normal körning?
MJ: Suzuki har ju gjort helt rätt som har låtit oss leka ordentligt, för det är ju det den är bäst på. Det är ju ingen dräpar-GTI som exempelvis Citroën DS3 eller Opel Corsa OPC. Jag vill kalla den en GTI-light, eller en ”hottad” vanlig version. Men då ska man samtidigt komma ihåg att den är bara 15.000 kronor dyrare än vanliga Swift. Och för dessa tusenlappar får man ändå sportstolar, sportratt och tuffare exteriör.
Dessutom får man en 1,6-litersmotor istället för den 1,2-liters som sitter i vanliga Swift. Och det är en varvvillig liten sak som gör sitt bästa på höga varv – 136 hk vid 6.900 varv. 160 Nm vid 4.400 varv. (Fast 136 hästar är ju inte så imponerande om man betänker att redan förra versionen av Ford Fiesta ST hade 150 hästar.)

PROV: Vinterbilen Suzuki Swift Sport
En busbil i sitt rätta elemnet – på snö.

Så vad kostar den då?
MJ: Den kostar 166.900 kronor och börjar säljas nu.

Är det en miljöbil?
MJ: Nej, tyvärr inte, men till sitt försvar finns det ju ingen annan GTI-bil heller som är det. Den drar 6,4 liter/100 km, vilket är bättre än föregångaren som drog 7,0 liter. Förbättringen beror främst på att den har fått en ny 6-växlad manuell låda.

Varför är den inte fyrhjulsdriven?
MJ: Den här är framhjulsdriven och Suzuki säger att det beror på att de ville hålla nere vikten – och det har man verkligen lyckats med om nu tjänstevikten stämmer – bara 1.045 kg. Dessutom ville de hålla ner kostnaden och förbrukningen.

Till sist, vem köper en sån här bil?
MJ: Ja det är faktiskt lite lustigt att det är just jag som provkör den, förra generationen köptes nämligen främst av 39-åriga män. Och jag är ju 39 år. Och man.

Mer fakta och bilder på Suzuki Swift Sport här!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.