Hoppa till innehåll

Provkörd: Så bra är nya BMW X5

Fredrik Huldt rapporterar direkt från Kanada och lanseringen av den senaste generationen av BMW:s fyrhjulsdrivna flaggskepp X5. Frågan är om det är värt att resa så långt för en ny BMW X5? Ja, säger Fredrik.

Provkörd: Så bra är nya BMW X5
BMW:s mäktiga SAV på en av moder jords mäktigaste platser – X5 i Lions Bay. Foto: Bernhard Limberger

Vad är nya BMW X5 för något?

En helt omarbetad generation av BMW:s berömda Sports Activity Vehicle. Den sportiga fyrhjulsdrivna SUV:en som debuterade 1999 och möblerade om rejält både i marknadssegmentet för stora fyrhjulsdrivna personbilar och i BMW:s egen modellportfölj. Den går nu alltså in på sin tredje generation.

Var är ni?

Vi korsar de spektakulära urskogarna runt Vancouver och bergsmassiven i Rocky Mountains på den kanadensiska västkusten. Vildmark när den är som allra mäktigast. En perfekt arena för att lansera en stor fyrhjulsdriven bil.

Det var en lång resa för en ny SUV. Var det värt besväret?

Absolut, även om det känns mer evolution än revolution. Den stora skillnaden handlar om en högre grad av raffinemang. Interiören är klart mer ombonad, rullkomforten märkbart bättre. Sedan har den lite snålare och effektivare motorer, cirka 90 kilo lägre vikt och mindre luftmotstånd.

Provkörd: Så bra är nya BMW X5
Nya BMW X5 är fullsmetad med high-tech-utrusning – ändå sitter Fredrik på en stenmur och ”datar” på sin Mac…? Foto: Bernhard Limberger

Hur klarar den vildmarken då?

Precis som tidigare är nya X5 ingen riktig off-roader utan betydligt mer av en cityslicker med cowboyhatt. Hjulbasen är oförändrad men karossen har blivit lite större och den står som tidigare på vanliga landsvägsdäck. Det den gör med den äran är att den går som ett skott på landsväg och fungerar klockrent som vardagsbil. Fina utrymmen och trevliga köregenskaper, trots hög tyngdpunkt. Härlig rapp känsla i styrningen som alltid i BMW och en komfort som är i klass med rena lyxlimousiner. BMW:s fulla utbud av high-tech-utrusning står till X5-kundernas förfogande.

Vad kostar den och när kommer den?

Från 589.000 kronor i Sverige. För den summan får man X5 30d. Motorvägsloket X5 50i som vi kör startar på 775.000 kronor. En stor summa, men man får mycket bil också. Vill man ha den maffigaste dieseln M50d går den loss på 824.000 kronor. Då får man å andra sidan 381 hk och smått otroliga 740 Nm. Jämfört med 650 Nm i den modellen som vi kör idag. Sverigepremiären är den 16 november!

• Och innan dess har du hunnit läsa Fredriks fullständiga analys av nya BMW X5 – vad den är bäst OCH sämst på – i auto motor & sport nummer 21 som ligger ut den 3:e oktober.

   

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.