Hoppa till innehåll

Prov: Två hybrider – mindre skillnad än du tror

Två ytterligheter i hybridsammanhang – prestandahybriden BMW ActiveHybrid 3 mot den ultrasnåla Toyota Prius Plug-in Hybrid. Helt skilda skolor, visst, men skillnaden i förbrukning är inte alltid så stor som man kan tro.

Prov: Två hybrider – mindre skillnad än du tror
Två väsensskilda karaktärer, men skillnaden i förbrukning är inte så stor som man kan tro.

Väsenskilda karaktärer

På pappret är prestandahybriden BMW ActiveHybrid 3 och den ultrasnåla Toyota Prius Plug-in Hybrid totalt väsenskilda, men hur ser det ut i verklig trafik? För att ta reda på det lät vi båda bilarna korsa Stuttgart i rusningstrafik och därefter avverka ett snabbt Autobahn-pass i hastigheter uppåt 160 km/h.

Till skillnad från BMW:s tidigare hybridsatsningar – den överviktiga X6 Hybrid, den föga imponerande ActiveHybrid 7 och den något bastanta ActiveHybrid 5 – är ActiveHybrid 3 utvecklad med hybriddrivlina i åtanke redan från start. Detta gör att elmotor och batteripaket är omsorgsfullt integrerat med övriga bilen och att bagageutrymmet har samma storlek som en ”normal” 3-serie. Man behöver helt enkelt inte göra avkall på något för att välja hybridversionen.

BMW utgått ifrån 335i-motorn på 306 hästar och hängt på en elmotor som extra knuff, nu finns hela 340 hästar och 450 Nm att tillgå. Karaktären är med andra ord mer av en prestandamodell med låg skattesats än en miljövänlig sparbössa, även om den deklarerade snittförbrukningen är låga 5,9 l/100 km.

Från tysk sportsedan till japansk snålmus är steget långt, inte minst prismässigt. BMW:n har ett grundpris på 508.000 kronor medan Toyotan kan bli din från 361.900 kronor. Modellbeteckningen Plug-in Hybrid innebär ett pristillägg på cirka 90.000 jämfört med vanliga Prius. De extra slantarna köper, i enkla drag, möjligheten att ladda batteriet från ett vanligt vägguttag för att på så vis kunna köra på ren batteridrift i upp till 23 kilometer. Total effekt av bensin- och elmotor är 136 hästar och i EU-körcykeln är den officiella förbrukningssiffran futtiga 2,1 l/100 km.

Prov: Två hybrider – mindre skillnad än du tror
Prius Plug-in Hybrid tar täten i stadstrafiken.

I stadstrafik

Inne i staden är BMW:ns 340 hästar ungerfär lika användbara som slicks i ett snöoväder, och kapaciteten på 0,65 kWh i det fulladdade litiumjonbatterierna går åt efter ett par hundra meter innan de den turboladdade sexan hoppar igång. Resultatet blir en genomsnittsförbrukning på 8,9 l/100 km, vilket självklart är betydligt mer än den angivna snittförbrukningen på 5,9 l/100 km, men ändå klart lägre än de 10,2 l/100 km som stadsförbrukningen anges till i vanliga 335i.

Med fulladdat batteri med kapacitet på 4,4 kWh har Prius ett klart övertag i stadstrafiken, och när vi kontrollmäter strax utanför Stuttgart har den förbrukat 3,3 l/100 km och 3,14 kWh. Priusens stadsförbrukning är givetvis högre än den deklarerade snittförbrukningen på 2,1 l/100 km, men det blir ändå solklar japansk seger i stadsronden!

Prov: Två hybrider – mindre skillnad än du tror
På motorvägen lämnar BMW ActiveHybrid 3 den japanska snålmusen på efterkälken.

På motorvägen

På Autobahn blir situationen en helt annan. Prius har fortfarande kvar lite kräm i batteriet och går på eldrift ända upp till 90 km/h innan den lilla 1,8-litersmotorn på 99 hästar kickar in. Snart ylar vi fram i 150 km/h och färden känns allt annat än tyst och komfortabel.

I BMW:n är livet däremot lugn och behagligt – prestandhybriden befinner sig i sitt rätta element och seglar fram i hastigheter upp mot 160 km/h utan minsta knot. Efter en stund svänger vi in på en bensinmack och stämmer av snittförbrukningen.

Prov: Två hybrider – mindre skillnad än du tror
I utförslöporna omvandlar Priusen mer kinetisk energi till elektricitet, tack vare sin klart större batterikapacitet.

Summering

Båda bilarna har under Autobahn-stinten haft en snittfart på cirka 120 km/h och nu är skillnaderna i förbrukning klart mindre än i stadstrafiken. BMW ActiveHybrid 3 har slickat i sig 8,1 l/100 km medan Toyota Prius Plug-in Hybrid har förbrukat 7,6 l/100 km. Den japanska bilens bensinsnurra har gått på högvarv vid den snabba motorvägskörningen – därför närmar den sig tyskens förbrukning i betydligt raskare takt än vad vi förväntade oss innan provkörningen.

Låt vara att vi i Sverige inte piskar upp våra bilar till hastigheter kring 150-160 km/h på daglig basis, men den förenklade slutsatsen är ändå: Kör du mestadels i tätort är Prius Plug-in Hybrid ett klart bättre val ur energisynpunkt, kör du däremot mycket utanför storstäderna förbrukar ActiveHybrid 3 endast marginellt mer – och den bjuder dig på en betydligt mer underhållande stund bakom ratten.

Prov: Två hybrider – mindre skillnad än du tror
Du har garanterat roligare bakom ratten i BMW:n än i Toyotan.

MODELLFAKTA

BMW Active Hybrid 3

Motor: R6 med turbo, 2979cm³, 306 hk, 400 Nm, elmotor 55 hk, 210 Nm. Total effekt 340 hk/450 Nm. Växellåda: 8-växlad automatlåda. Tjänstevikt: 1.730 kg. Prestanda: 0–100 km/h 5,3 sek, toppfart 250 km/h. Bränsleförbrukning (tillv. uppg.): Blandad körning 5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 139 g/km. Pris: Från 508.000 kronor. Aktuell nu.

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Motor: R4, 1 797 cm³, 99 hk, 142 Nm, elmotor 82 hk, 207 Nm. Total effekt 136 hk. Växellåda: Automatlåda, steglös CVT. Tjänstevikt: 1.495kg. Prestanda: 0–100 km/h 10,2 sek, toppfart 180 km/h. Bränsleförbrukning (tillv. uppg.):  Blandad körning 2,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 49 g/km. Pris: Från 361.900 kronor. Aktuell nu.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.