
Som vi har rapporterat förut har 2012 och 2013 varit synnerligen bekymmersamma år för PSA-koncernen, alltså Peugeot och Citroën. Under hösten 2012 hade PSA en ”burn rate” på ofattbara 200 miljoner euro per månad och sjösatte flera besparingspaket för att få stopp på det negativa flödet. Trots det förlorade PSA fem miljarder euro under 2012.
Första halvåret 2013 visade bättre siffror och förlusten för PSA blev ”bara” 510 miljoner euro. Men kostnader för nedskärningar och försämrad försäljning i Europa gjorde att förlusten för helåret 2013 uppgick till 2,32 miljarder euro. Mer än en halvering jämfört med fjolåret men ändå svindlande 22 miljarder kronor i förlust.
När PSA idag redovisade sitt bokslut för 2013 meddelade man också att besparingarna tar längre tid än planerat och man återvänder sannolikt inte till lönsamhet igen förrän 2016 – ett år senare än tidigare utlovat.
Något drastiskt måste alltså till för att rädda PSA och huvudnyheten för dagen var att bilkoncernen får två nya, stora delägare: Kinesiska Dongfeng Motor Group och franska staten som vardera köper 14 procent av PSA för 800 miljoner euro. Ovanpå det läggs en nyemission som gör att PSA får in tre miljarder euro i kapitaltillskott.
Familjen Peugeot – som grundade företaget för mer än 200 år sedan och började med fordonstillverkning i bilismens barndom – får en mindre roll i PSA. Aktieinnehavet reduceras till 14 procent, alltså lika mycket som Dongfeng Motor och franska staten.
Dongfeng Motor Group är PSA:s samarbetspartner i Kina sedan 20 år tillbaka och franska statens omsorg om arbetstillfällena är väl känd – som de flesta av er vet är man också delägare i konkurrenten Renault där man har ett aktieinnehav på 15 procent.
Uppgörelsen med Dongfeng Motor Group har genomförts av nuvarande vd Philippe Varin och när den nu är i hamn lämnar han 31 mars över rodret till Carlos Tavares, 55 år, som tidigare var ”nummer två” hos Renault. Vid presskonferensen under onsdagen deklarerade Carlos Tavares att ambitionen är att göra PSA till en global biltillverkare där man ska satsa hårt på utveckling och koncentrera sig på färre men mer inkomstbringande bilmodeller.
