
”Vi ska inte äga bilfabriker” var beskedet från den svenska regeringen när Saabs konkurs var hotande nära. Men den inställningen delas inte av alla regeringar, som vi vet var det bara tack vare mycket stora lån från staten som General Motors och Chrysler kunde räddas 2008–2009.
Hade GM och Chrysler gått i konkurs skulle förmodligen inte Ford klarat sig heller, då amerikansk bilindustri är beroende av en stor grupp av leverantörer som producerar komponenter till alla de amerikanska biltillverkarna.
Det finns fler exempel på statligt ägande, tyska delstaten Niedersachsen äger 20 procent av Volkswagen och i Frankrike har staten varit en stabiliserande faktor för Renault genom åren med sitt delägande på 15 procent.
Kanske är franska staten på väg att skaffa sig en betydande aktiepost även i den andra stora biltillverkaren i landet, Peugeot S.A. (som brukar benämnas PSA, med varumärkena Peugeot och Citroën). PSA har dragits med stora förluster under några år och trots omfattande besparingspaket har det varit svårt att vända tillbaka till svarta siffror.
Sedan början av 2012 har GM och PSA en allians som syftar till att spara utvecklingskostnader. GM äger sju procent av PSA och är den största delägaren efter familjen Peugeot (som äger 25 procent men kontrollerar 38 procent av rösterna).
I slutet på juni gick nyhetsbyrån Reuters ut med uppgiften att ägarfamiljen Peugeot förberedde sig för att lämna över sin del av företaget till nya ägare. Ett kapitaltillskott från nya ägare skulle vara enda sättet att rädda PSA, hävdade de anonyma källorna som Reuters citerade.
Den nya delägaren skulle kunna vara kinesiska Dongfeng Motor, PSA:s samarbetspartner i Kina. Enligt Reuters ska franska staten och Dongfeng Motor skjuta till vardera 1,5 miljarder euro till PSA och skaffa sig ett ägande på cirka 20–30 procent. En sådan uppgörelse reducerar förmodligen familjen Peugeots ägande till några symboliska procent, samtidigt som sannolikt även GM reducerar sitt ägande.
I tisdags sa industriminister Arnaud Montebourg i en intervju med tidningen Le Parisien att ”PSA ska förbli ett franskt företag”. Men på frågan om ett eventuellt kinesiskt ägande var uteslutet svarade Montebourg ”Det sa jag inte, vad jag sa var att företaget kommer att stanna i Frankrike och förbli franskt.”
Mer information i ärendet kan komma idag onsdag, 23 oktober, när PSA ska redovisa siffrorna för det tredje kvartalet. Första halvåret 2013 redovisade PSA en förlust på 510 miljoner euro men det var ändå en rejäl förbättring jämfört med fjolåret då man förlorade fem miljarder euro. Förutom Dongfeng Motor vet vi att även kinesiska BAIC är intresserade av uppköp. Som vi rapporterat tidigare är Beijing Automotive Group, BAIC, ute på shoppingtur i Europa. Tre varumärken, lämpliga för uppköp, sägs vara utsedda av BAIC.
Källa: Le Parisien