Rykten om en snabbare ”SuperSports” Veyron har florerat länge och nu har vi fått nya, närmast sensationella uppgifter från en intern källa. Toppfarten för SuperSports har uppmätts till 500,8 km/h! Dessutom har Bugatti fått klartecken att utveckla en ”Baby-Veyron”.
Bugatti sägs ha utvecklat en starkare och lättad Veyron som – om uppgifterna stämmer – klockats för topphastigheten 500,8 km/h! Men i så fall är det nog inte den taklösa Grand Sport, som på bilden.
Minns var ni läste det först, brukar det heta och när det gäller ryktena om en snabbare version av Bugatti Veyron hade de sin början redan för två år sedan. Då påstods det att Bugatti var på väg att visa en "Super-Veyron" med 1.350 hk som skulle börja levereras till kund i mars 2009.
Ett internt dokument hade läckt ut till en holländsk sajt om den nya modellen, ämnad att en gång för alla knäcka rekordet i topphastighet. Att dokumentet verkligen var äkta bekräftade vår interna källa som brukar läcka VW-information till oss. Artikeln går att läsa på den här länken.
Men som vi alla vet slog finanskrisen till senare på hösten 2008 och det var inte längre läge att sälja supersportbilar med 425 km/h i toppfart. Planerna på att avsluta Veyron-produktionen med en "SuperSports" modell levde dock kvar och har tagit ny fart det senaste året.
Bugatti Veyron är ett mästerverk som dock inte var helt smärtfritt att utveckla. Flera gånger hotades projektet av nedläggning på grund av interna motsättningar och bilen blev kraftigt försenad – samt otroligt mycket dyrare för VW än vad man räknat med. Hur mycket dyrare vet dock ingen, utom möjligtvis revisorerna.
Samma källa som bekräftade uppgifterna för två år sedan berättar nu att Bugatti testat en viktbantad version med ännu mer effekt, exakt hur mycket finns det ingen uppgift om. Denna SuperSports Veyron testades i våras på Volkswagens testbana i Ehra-Lessien, där man bland annat har en nio kilometer lång raksträcka. Om dessa uppgifter stämmer är världsrekordet för topphastighet utraderat en gång för alla – bilen uppmättes till 500,8 km/h!
Den 16-cylindriga motorn är en bjässe, på alla sätt. Den officiella effekten på 1.001 hk är i verkligheten något högre, cirka 1.070 hk, för att kunna komma över 400 km/h. Hur mycket krävs då för 500 km/h? ”Mycket mer” är det enkla svaret. Men med högt effektuttag kommer stora värmeproblem. 1.000 hk på vevaxeln ger 4.000 hk i värme som måste ledas bort på något sätt – ingen lätt uppgift!
Enligt vår källa är hastighetsrekordet enbart ämnat för kalenderbitarna. Det finns ingen däcktillverkare som vill garantera säkerheten i dessa hastigheter och seriemodellen ska få en hastighetsspärr på 450 km/h. Vilket nog torde räcka för de flesta i vilket fall. Antalet platser där man kan köra över 400 km/h är ytterst få, varav testbanan i Ehra-Lessien en av dessa (se satellitbild på denna länk).
När Volkswagen och Bugatti tänker berätta mer om sin nya "värsting" har vi inga uppgifter om. En gissning vore förstås Paris-salongen som öppnar för media i slutet av september. Totalt ska Bugatti tillverka 300 Veyron och de 30 sista ska, om ryktena stämmer, bli "SuperSports". Nästa modell, som redan fått tummen upp av VW:s ledning, är en "Baby-Veyron" i mindre format med mera rimlig prislapp.