Hoppa till innehåll

"Volvo ska bli ännu mera Volvo"

I sitt tal vid öppnandet av Los Angeles Auto Show berättade Volvos vd Stefan Jacoby bland annat att ”Volvo ska bli ännu mera Volvo”. Jacoby utlovade också en stark tillväxt på den nordamerikanska marknaden. Stefan Jacoby vill att ”Volvo ska bli mer Volvo”, men hur det ska gå till är han inte riktigt beredd att […]

I sitt tal vid öppnandet av Los Angeles Auto Show berättade Volvos vd Stefan Jacoby bland annat att ”Volvo ska bli ännu mera Volvo”. Jacoby utlovade också en stark tillväxt på den nordamerikanska marknaden.

"Volvo ska bli ännu mera Volvo"

Stefan Jacoby vill att ”Volvo ska bli mer Volvo”, men hur det ska gå till är han inte riktigt beredd att berätta, ännu.

Stefan Jacoby, nyutnämnd vd för Volvo Personvagnar, fick hedersuppdraget att hålla öppningsanförandet vid första mediadagen på Los Angeles Auto Show. Pressträffen är en "frukost" där de samlade motorjournalisterna gör ett avstamp innan salongen slår upp sina portar och de olika presentationerna avlöser varandra.

De företrädare från bilindustrin som får erbjudandet att inleda bilsalongen brukar ta tillfället att släppa några riktiga nyheter, väl medvetna om att de får bra genomslag. Men Stefan Jacoby levererade under onsdagsmorgonen inga "kioskvältare" som fick tryckpressarna att stanna. De som hade väntat sig en tydlig framtidsstrategi för Volvo eller en "ny modellfilosofi" blev besvikna. Det är känt att Stefan Jacoby satt bollen i rullning och just nu omvärderar det mesta hos Volvo för att vaska fram och renodla kärnvärdena, men det arbetet är uppenbarligen inte klart för presentation ännu. Jacoby antydde att mer information kan komma i slutet av det här året.

Istället vände sig Stefan Jacoby till den amerikanska Volvohandlarna och deklarerade att man nu står på botten, försäljningsmässigt, och det återstår bara en sak. "Vi är på botten och tittar uppåt," sa Stefan Jacoby. "Härifrån finns det bara en väg, och det är att saker blir bättre igen."

Under lågkonjunkturens 2009 sålde Volvo inte mer än 61.000 bilar i USA. Långt under hälften av vad man sålde under de goda åren i början av decenniet. Att Volvos skulle kunna trilla ner under 100.000 bilar per år sågs som närmast otänkbart, men den nedåtgående trenden inleddes långt innan man kunde skylla på lågkonjunkturen. En viktig pusselbit i vägen tillbaka är förstås nya S60 och snart tillkommer även hybridmodeller och renodlade elbilar som kan komplettera Volvos gröna profil i USA. För USA blir det dock bensinmodeller, den första laddhybriden med dieselmotor (V60) är inte aktuell för Nordamerika.

Det långsiktiga målet att nå en årlig försäljning på 800.000 bilar ska främst nås genom att expandera i Kina. Där kan upp till tre fabriker byggas och det kommer modeller som är avpassade för den kinesiska marknaden. Men konsumenterna behöver inte vara oroliga över att det kinesiska inflytandet och ägandet ska påverka design eller kvalité, intygade Stefan Jacob:
"Volvo kommer att bli ännu mera Volvo än förut" sa Jacob.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.