Hoppa till innehåll

Rabattkrig i Europa – skynda att fynda

Europas bilfabriker går på tomgång och försäljningen rasar. Nya bilar pressas ut på marknaden med stora rabatter, ibland upp till 30 procent. Nu har rabattkriget spritt sig även till Tyskland, Europas största bilmarknad. Du som funderar på en ny bil – är det inte läge att importera?

Rabattkrig i Europa – skynda att fynda
Vad sägs om 29 procent rabatt på en ny Volkswagen Up? Rabattkriget från södra Europa har nu nått upp till Tyskland och där visar sommarens priser historiskt höga rabattnivåer.

Eurokrisen har spridit en ekonomisk oro genom Europa som även påverkat bilförsäljningen. Parallellt med osäkerheten dras europeisk bilindustri med en alldeles för stor kostym, kapaciteten uppgår till cirka 20 miljoner bilar men det säljs inte mer än cirka 12-13 miljoner bilar per år i Europa.

Bilindustrin pressar ut bilarna hos handlarna med stora rabatter och trots det är det svårt att sälja nya bilar. Desperata handlare accepterar hellre skambud än att månad efter månad betala hög bankränta på de bilar som står still i bilhallen.

Möjligheten att fynda nya och begagnade bilar i Europa beskrev vi i auto motor & sport nummer 13-2012, som kom i mitten på juni. Missade du det numret går det att köpa digitalt i vår virtuella kiosk och är du prenumerant har du förstås som vanligt tillgång till alla gamla nummer genom att logga in på den här sajten.

Rabattkrig i Europa – skynda att fynda
För några nummer sedan beskrev vi rabattkriget i södra Europa och gjorde några räkneexempel. Klicka på bilden för att hoppa till ”kiosken”. Som prenumerant läser du tidningen gratis på sajten.

I auto motor & sport nummer 13-2012 beskrev vi bilhandlarnas desperation i södra Europa, man kunde nästan dra ett horisontellt streck rakt över kontinenten. Men när statistiken för juni och snart även juli rullar in ser vi att ”rabattkriget” nu nått även Tyskland, Europas största bilmarknad – och dessutom på behändigt avstånd från Sverige.

”Center Automotive Research” vid universitetet Duisburg-Essen har något som de kallar för ”CAR-rabatt-index”. Under början av juli ökade CAR-rabatt-index med fem punkter till en historiskt hög nivå på 121. Genomsnittligt säljs bilarna i Tyskland med en rabatt på 12,8 procent men spridningen är stor. Vissa modeller har en rabatt på 30 procent (!) och även storsäljande varumärken som Volkswagen tvingas med. ”Center Automotive Research” nämner som exempel att även nyligen introducerade modeller som VW Up marknadsförs i vissa tidningarna med upp till 29 procent rabatt.

För den som ska köpa bil kan det alltså löna sig att kolla upp priserna i Europa. Mer om bilimport kan du läsa i auto motor & sport nummer 13-2012. Ännu ett argument för att ta steget till en egen bilimport är den gynnsamma eurokursen. Från att historiskt legat strax under 10 kronor är euron nu nere i 8:50 eller mindre.

Vid köp av ny bil i Tyskland betalar man inte den tyska momsen (19 procent) med väl den svenska, vid hemkomsten (25 procent). Tyska handlare har dock drabbats av bedrägerier och det senaste året har allt fler krävt att köparen också betalar den tyska momsen. Det ska dock gå att i efterhand få tillbaka den tyska momsen, genom att fylla i rätt dokument. Mer om detta går alltså att läsa i auto motor & sport nummer 13-2012.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.