Hoppa till innehåll
Recharge

Räckviddsångest ovanligt bland elbilsägare

Elbilar har blivit synonymt med ordet räckviddsångest. Det dyker nästan alltid upp i en diskussion med någon som kanske inte är så insatt i, eller intresserad av, elbilar. Det står helt klart att elbilar ofta har kortare räckvidd än motsvarande bensin- eller dieselbil, men det kan också vara så att lång räckvidd inte är så […]

Elbilar har blivit synonymt med ordet räckviddsångest. Det dyker nästan alltid upp i en diskussion med någon som kanske inte är så insatt i, eller intresserad av, elbilar.

Det står helt klart att elbilar ofta har kortare räckvidd än motsvarande bensin- eller dieselbil, men det kan också vara så att lång räckvidd inte är så viktigt som många tror.

Det har gjorts flera studier genom åren för att ta reda på vilken räckvidd som bilköparna faktiskt behöver. Det är den typen av studien som ligger bakom de senaste årens elbilar där räckvidden ofta var mellan 10 och 15 mil – längre än så kör inte en genomsnittlig bilförare.

Men här kommer en undersökning där 2.000 bilägare från 28 länder själva får tycka till om förväntningar och krav på nya elbilar. Studien är framtagen av Clean Technica och visar att ”räckviddsångest” oftast är ”rädsla för räckviddsångest”, och att det oftast är personer som inte kört elbil som har räckviddsångest.

De flesta europeiska elbilsägare som har en Tesla kräver åtminstone 40 mils räckvidd. För bilägare som har någon annan elbilsmodell är den siffran bara 16 mil, men det är ganska många som efterfrågar 20 mils räckvidd.

Resultatet är tydligt: nästan hälften av elbilsägarna som svarat på undersökningen och som inte har en Tesla kan acceptera en räckvidd på 16 mil eller mindre. Anledningen kan vara att elbilen ofta är hushållets andrabil eller att elbilsägarna helt enkelt märkte att de oftast inte behöver längre räckvidd när bilen laddas hemma varje natt.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.