Den Europeiska bilorganisationen ACEA ha beställt en rapport om vad som krävs för att klara omställningen till eldrivna fordon fram till 2030, av konsultfirman McKinsey.
Kostnaderna för att elektrifiera EU beräknas bli gigantiska. McKinesey har kommit fram till att det varje år måste investeras åtta miljarder euro i publik laddinfrastruktur, fyra miljarder i elnätförstärkningar som beror på elektrifiering av fordon samt sju miljarder för att höja elproduktionen.
McKinsey förutspår också att det måste byggas 6,8 miljoner publika laddpunkter, vilket ska jämföras med EU-kommissionens egen utredning AFIR som kom fram till ungefär det dubbla.
Ett intressant resultat i analysen är att endast 40 procent av elektriciteten kommer att laddas via privata laddare 2030. Hela 60 procent kommer alltså laddas publikt, eftersom man antar att många kommer att sakna egen laddplats då många i främst storstäder inte kommer att ha möjlighet att ladda hemma eller på egen parkeringsplats.
Stockholm lyfts fram positivt eftersom bygget av publika snabbladdare går kvickast av de Europeiska städer man tittat på och att tillståndsprocessen är effektiv. Det tar i genomsnitt cirka sju månader från start till att laddpunkten är på plats i Stockholm. I exempelvis Portugal, Nederländerna, Frankrike och Spanien tar det i medel cirka 14 månader.
För att ytterligare förbättra processen och göra det kostnadseffektivt kommer Naturvårdsverket/Klimatklivet att bjuda in till anbudsförfarande kring publika laddstationer under 23 maj — 7 juni. Den som lämnar det bästa budet kommer att få bygga på angivna platser och ta del av stöd.
Sverige lär också ha en större andel privata laddpunkter jämfört med de flesta EU-länder, vilket beror på att vi har enklare att få tillgång till hemmaladdare.
En annan slutsats är att Sverige har det bästa elnätet för elfordon inom EU och att vårt behov av att investera ligger på 100 euro/elbil. Medelkostnaden inom EU sägs vara 1000 euro/elbil.
Läs mer i nyhetsbrevet OmEV.