
Audi såg starka ut redan från början med varvtider som låg fyra sekunder före Toyotas. Men japanerna hade en stor fördel: de kom längre på varje stint än Audi-bilarna. I slutändan var gammal äldst när Tom Kristensen tog Audi #2 i mål på 344 varv, bara ett varv före Toyota #8 på andra plats och Audi #3 på en tredjeplats. Då hade Audi #2 varit i ledning sedan strax efter klockan 21.00 på lördagskvällen och Tom Kristensen rullade över mållinjen med sin nionde Le Mans-vinst under bältet.

Med en timme och en kvart kvar av racet kom regnet och Toyota #7 åkte av först i ingången till Porsche-kurvorna. Den var med i fajten om tredjeplatsen och hade åkt jämnt med Audi #3 i flera timmar. Nicolas Lapierre slet nosen av bilen och tog sig tillbaka till depån. Samtidigt blev det en masskrasch med LMP2-bilar.
I GTE Pro växlade ledningen hela söndagen mellan Aston Martin #97 och Porsche #92 och när regnet kom var det strategi som avgjorde. Aston kastade sig in i depån för regndäck medan Porschen stannade kvar ute. I LMP2-kraschen fastnade Stefan Mücke i Aston Martin #97 mitt i precis när fajten med ledande Porsche #92 pågick som allra bäst. Detta kostade dem racet och även om vi gläds med Porsches vinst så hade Aston Martin behövt detta efter tragedin som drabbade teamet bara några timmar efter start när dansken Allan Simonsens död tillkännagavs. I slutändan vad det dubbelt Porsche och Aston Martin på en tredjeplats i GTE Pro.
I LMP2 stod fajten mellan de båda bilarna i OAK Racing där danske David Heinemeier-Hansson länge hade ledningen med bil #24 men under söndagen var det istället bil #35 som låg först. När säkerhetsbilen kom ut med en timme kvar av racet skiljde det ett halvt varv mellan de båda OAK Racing-bilarna.
Årets teamstrategier kunde bara kastas åt sidan på grund av de föränderliga väderförhållandena. Det var vilda chansningar och kvalificerade gissningar som gällde när regnstänk kom och gick och blev till hellregn under hela för- och eftermiddagen.
Skådisen Patrick Dempseys team i Porsche #77 stod för hela underhållningen i GTE Am med sitt Twitter-konto. Att Patrick Dempsey dessutom kan köra bil som en fullfjädrad racingförare gjorde inte saken sämre. Ett tag ledde han till och med GTE Am men de slutade på en fjärdeplats, bakom Porsche #76 Ferrari #55 och Ferrari #61 efter att Patrick Long gjort en superinsats och ett tag varit snabbast av hela GTE-fältet.
Denna 81:a upplagan av Le Mans, 90 år efter att man körde för första gången slog flera rekord, både fina och fruktansvärda. Bland annat var det flest perioder med safety car som varade i totalt mer än fem timmar.
Inför 2014 är det ett helt nytt reglemente som gäller för prototyperna och Audi får börja om från början och då är även Porsche tillbaka, sannolikt med mycket revanschsugna Toyota bredvid. Audi har dock gjort det förut med bravur.
Foto/copyright: LAT
Slutresultat – alla klasser
Placering, Team nr., Team, Förare, Bil, Klass, Totalt antal varv
1. 2 Audi Sport Team Joest KRISTENSEN/DUVAL/McNISH Audi R18 e-tron quattro LMP1 348
2. 8 Toyota Racing DAVIDSON/BUEMI/SARRAZIN Toyota TS030 – Hybrid LMP1 347
3. 3 Audi Sport Team Joest GENÉ/DI GRASSI/JARVIS Audi R18 e-tron quattro LMP1 347
4. 7 Toyota Racing WURZ/LAPIERRE/NAKAJIMA Toyota TS030 – Hybrid LMP1 M 341
5. 1 Audi Sport Team Joest LOTTERER/FÄSSLER/TRÉLUYER Audi R18 e-tron quattro LMP1 338
6. 21 Strakka Racing LEVENTIS/WATTS/KANE HPD ARX 03c – Honda LMP1 332
7. 35 OAK Racing BAGUETTE/GONZALEZ/PLOWMAN Morgan – Nissan LMP2 329
8. 24 OAK Racing PLA/HEINEMEIER HANSSON/BRUNDLE Morgan – Nissan LMP2 328
9. 26 G-Drive Racing RUSINOV/MARTIN/CONWAY Oreca 03 – Nissan LMP2 327
10. 42 Greaves Motorsport MARDENBOROUGH/ORDOÑEZ/KRUMM Zytek Z11SN – Nissan LMP2 327
11. 49 Pecom Racing PEREZ COMPANC/KAFFER/MINASSIAN Oreca 03 – Nissan LMP2 325
12. 43 Morand Racing GACHNANG/MAILLEUX/LOMBARD Morgan – Judd LMP2 320
13. 48 Murphy Prototypes HARTLEY/PATTERSON/CHANDHOK Oreca 03 – Nissan LMP2 319
14. 38 Jota Sport DOLAN/TURVEY/LUHR Zytek Z11SN – Nissan LMP2 319
15. 36 Signatech Alpine PANCIATICI/RAGUES/GOMMENDY Alpine – Nissan LMP2 317
16. 92 Porsche AG Team Manthey LIEB/LIETZ/DUMAS Porsche 911 RSR LMGTE Pro 315
17. 91 Porsche AG Team Manthey BERGMEISTER/PILET/BERNHARD Porsche 911 RSR LMGTE Pro 315
18. 97 Aston Martin Racing DUMBRECK/MÜCKE/TURNER Aston Martin Vantage V8 LMGTE Pro 314
19. 34 Race Performance FREY/NIEDERHAUSER/BLEEKEMOLEN Oreca 03 – Judd LMP2 314
20. 73 Corvette Racing MAGNUSSEN / GARCIA / TAYLOR Chevrolet Corvette C6-ZR1 312
21. 71 AF Corse BERETTA / KOBAYASHI / VILANDER Ferrari 458 Italia LMGTE Pro 312
22. 51 AF Corse BRUNI / FISICHELLA / MALUCELLI Ferrari 458 Italia LMGTE Pro 311
23. 74 Corvette Racing GAVIN / MILNER / WESTBROOK Chevrolet Corvette C6-ZR1 MGTE Pro 309
24. 41 Greaves Motorsport KIMBER-SMITH / LUX / ROSSI Zytek Z11SN – Nissan LMP2 307
25. 53 SRT Motorsports DALZIEL / FARNBACHER / GOOSSENS Viper GTS-R LMGTE Pro 306
26. 76 IMSA Performance Matmut NARAC / BOURRET / VERNAY Porsche 911 GT3 RSR LMGTE Am 306
27. 55 AF Corse PERAZZINI / CASE / O’YOUNG Ferrari 458 Italia LMGTE Am 305
28. 61 AF Corse GERBER / GRIFFIN / CIOCI Ferrari 458 Italia LMGTE Am 305
29. 77 Dempsey Del Piero-Proton DEMPSEY / FOSTER / LONG Porsche 911 GT3 RSR LMGTE Am 305
30. 50 Larbre Competition BORNHAUSER/CANAL/TAYLOR Chevrolet Corvette C6-ZR1 LMGTE LMGTE Am 302
31. 96 Aston Martin Racing CAMPBELL-WALTER/GOETHE/HALL Aston Martin Vantage V8 LMGTE Am 301
32. 93 SRT Motorsports BOMARITO/KENDALL/WITTMER Viper GTS-R LMGTE Pro 301
33. 40 Boutsen Ginion Racing DOWNS/DAGONEAU/YOUNESSI Oreca 03 – Nissan LMP2 300
34. 67 IMSA Performance Matmut GIBON/MILESI/HENZLER Porsche 911 GT3 RSR LMGTE Am 300
35. 66 JMW Motorsport BERTOLINI/AL FAISAL/AL QUBAISI Ferrari 458 Italia LMGTE Pro 300
36. 88 Proton Competition RIED/RODA/RUBERTI Porsche 911 GT3 RSR LMGTE Am 300
37. 75 Prospeed Racing COLLARD/PERRODO/CRUBILE Porsche 911 GT3 RSR LMGTE Am 298
38. 81 8 Star Motorsports POTOLICCHIO/AGUAS/BRIGHT Ferrari 458 Italia LMGTE Am 294
39. 39 DKR Engineering PORTA/RAFFIN/BRANDELA Lola B11/40 – Judd LMP2 280
40. 12 Rebellion Racing PROST/JANI/HEIDFELD Lola B12/60 Coupé – Toyota LMP1 275
41. 13 Rebellion Racing BELICCHI/BECHE/CHENG Lola B12/60 Coupé – Toyota LMP1 275
42. 70 Larbre Competition MacNEIL/RODRIGUES/DUMAS Chevrolet Corvette C6-ZR1 LMGTE Am 268
Ej klassificerade
33. Level 5 Motorsports TUCKER/FRANCHITTI/BRISCOE HPD ARX 03b – Honda LMP2 242
DNF
46. Thiriet by TDS Racing THIRIET/BADEY/MARTIN Oreca 03 – Nissan LMP2 310
99. Aston Martin Racing BELL/MAKOWIECKI/SENNA Aston Martin Vantage V8 LMGTE Pro 248
45. OAK Racing NICOLET/ MERLIN / MONDOLOT Morgan – Nissan LMP2 246
47. KCMG IMPERATORI/TUNG/HOWSON Morgan – Nissan LMP2 241
98. Aston Martin Racing AUBERLEN/DALLA LANA/LAMY Aston Martin Vantage V8 LMGTE Pro 221
32. Lotus HOLZER/KRAIHAMER/CHAROUZ Lotus T128 LMP2 219
30. HVM Status GP MOWLEM/BURGESS/HIRSCHI LMP2 Lola B12/80 Coupé – Judd 153
54. AF Corse MALLEGOL/BACHELIER/BLANK Ferrari 458 Italia LMGTE Am 147
57. Krohn Racing KROHN/JÖNSSON/MEDIANI Ferrari 458 Italia LMGTE Am 111
25. Delta-ADR GRAVES/NAKANO/HAMILTON Oreca 03 – Nissan LMP2 101
28. Gulf Racing Middle East GIROIX/HAEZEBROUCK/IHARA Lola B12/80 Coupé – Nissan 28 LMP2 22
31. Lotus WEEDA/ROSSITER/BOUCHUT Lotus T128 LMP2 17
95. Aston Martin Racing . / .. / … Aston Martin Vantage V8 LMGTE Am 2