Antalet suvmodeller blir bara fler och klassen står nu för 25 procent av den totala bilförsäljningen. Med högre vinstmarginal än för sedan- och kombibilar lockas ännu fler biltillverkare in i crossoversegmentet.
Renault har varit där förut med Koleos, som aldrig blev någon försäljningssuccé. Nu lanseras andra försöket, suven Kadjar, där tekniken hämtas från koncernsyskonet Nissan Qashqai.
Det här blir en extremt viktig bil för Renault, sa koncernchefen Carlos Ghosn vid pressvisningen, och den är ”en enorm möjlighet” försäljningsmässigt. Försäljningen startar i juni.
Läs också: Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R äntligen på väg till Sverige
Köparna kan välja mellan fram- och fyrhjulsdrift. Motormässigt har Renault ännu inte släppt några detaljer men det är förstås låga koldioxidutsläpp som är i fokus. Renault Kadjar får märkets infotainmentsystem R-Link 2 med en sju tum stor pekskärm och röststyrning.
Konkurrenterna heter Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan, Toyota RAV4 och kanske också Volvo XC60.
”Jag tror inte det är någon hemlighet att vi är sena i det här segmentet. Det är ett stort hål i vårt modellprogram som vi till slut har fyllt och det är väldigt viktigt för oss att äntligen har en crossover i C-segmentet”, sa Laurens van den Acker, designchef på Renault, under pressvisningen.
”Målet är inte att sno kunder från Qashqai. Det är att sno kunder från Volkswagen, Kia och Toyota, och jag tror det finns utrymme på marknaden för att göra det”, fortsatte han.
Läs också: Vi provkör galna Renault Twizy: ”Bil eller moped?”
Läs också: Vi provsitter nya Renault Espace – en crossover