Hoppa till innehåll

Renault-Mercedes blir maxilång

Renault Kangoo, som blir grund för nästa Mercedes Vaneo, finns i en maxiversion, och den nya skjutdörrsmodellen kommer med två olika axelavstånd från båda tillverkarna.   Mercedes utmanar Volkswagens säljsuccé Caddy med efterföljaren till Vaneo, som kommer hösten 2012. Den baseras på tekniken från nästa Renault Kangoo och ska byggas parallellt med denna i en […]

Renault Kangoo, som blir grund för nästa Mercedes Vaneo, finns i en maxiversion, och den nya skjutdörrsmodellen kommer med två olika axelavstånd från båda tillverkarna.

 

Renault-Mercedes blir maxilång

Mercedes utmanar Volkswagens säljsuccé Caddy med efterföljaren till Vaneo, som kommer hösten 2012. Den baseras på tekniken från nästa Renault Kangoo och ska byggas parallellt med denna i en av Renaults fabriker.

Nyligen berättade vi på denna plats att nästa generation av Mercedes transportmodell Vaneo ska tillverkas av Renault. Den ska baseras på Renault Kangoo och säljas både som ren transportbil och som extrarymlig familjebil.

Plattformen utvecklas huvudsakligen av Renault och liksom hittills får både den och Mercedes version skjutdörrar baktill. Båda märkena i samarbetet ser Volkswagens motsvarande transportmodell Caddy som sin främsta konkurrent, och i utvecklingen den nya fransk-tyska bilen har man siktat på att kunna erbjuda samma fördelar som Caddy.

Renault-Mercedes blir maxilång

Renault Kangoo var från början 421 cm lång och kompletterades våren 2010 med en version Maxi, som är 460 centimeter. Den finns som tvåsitsig skåpbil och femsitsig kombi.

Det betyder bland annat att Kangoo och Vaneo i likhet med Caddy kommer att finnas i två olika längder, den ena versionen med cirka 40 cm längre axelavstånd än den andra. Den uppgiften fanns inte med i vår tidigare artikel om de gemensamma modellerna från Renault och Mercedes.

Renault Kangoo finns i nuvarande generation faktiskt med tre olika karosslängder: 383, 421 och 460 centimeter – med axelavstånden 231, 270 respektive 308 centimeter. Huruvida den kortaste, Kangoo Compact, också finns med i den nya generationen är inte känt i dag. Det är i varje fall knappast troligt att den kommer att byggas i Mercedesversion.

Volkswagen Caddy är den överlägset mest sålda lätta transportbilen i Europa, och den finns i en mängd olika utföranden, bland annat som välutrustad och ombonad familjebil med sju sittplatser i den långa versionen som kallas Maxi. Den finns också som Caddy 4Motion med fyrhjulsdrift.

Renault-Mercedes blir maxilång

Renault Kangoo finns i dag i tre olika längder: Kangoo Compact som är 383 cm lång, vanliga Kangoo med 421 cm och Kangoo Maxi som är 460 cm lång.

Renault Kangoo är hittills enbart framhjulsdriven i alla versioner, och det är ännu inte känt om den nya generationen (inklusive Mercedes Vaneo) kommer att matcha Caddy även när det gäller fyrhjulsdrift. Det är inte alls uteslutet, med tanke på Renaults nära samarbete med sin allianspartner Nissan, som ju har lång erfarenhet av fyrhjulsdrivning på ett flertal av sina modeller.

I april 2010 meddelade Renault och Mercedes att företagen inlett ett samarbete för att utveckla mindre modeller och även elbilar tillsammans. Då nämndes bland annat att nästa generation Smart (som ägs av Daimler) skulle dela teknik med nästa Renault Twingo.

Nyligen avslöjade tyska biltidningen Auto Strassenverkehr att den första gemensamma produkten blir efterträdaren till Mercedes Vaneo – den transportbil och kombi med skjutdörrar som byggdes mellan 2002 och 2005. Vaneo baserades på första generationens A-klass och blev en rejäl flopp.

Renault-Mercedes blir maxilång

Nya Vaneo (som kanske får ett annat namn) avslöjar inte utvändigt sitt släktskap med Renault Kangoo. Skjutdörr på varje sida är standardutrustning.

Nya Renault Kangoo och nya Vaneo får samma grundmått, samma chassi och samma drivlina. Däremot ska man inte av karossdesignen kunna gissa sig till att nya Vaneo är syskon med Kangoo.

Motorprogrammet hämtas i första hand från Kangoo och utgörs av fyrcylindriga bensinare och dieslar mellan 75 och 110 hästkrafter. Toppversionen får dock Mercedes egen 2,1-litersdiesel på runt 140 hästar.

Huruvida den nya skjutdörrs-Mercan får ta över namnet Vaneo, är inte känt. Med tanke på att föregångaren totalt misslyckades i konkurrensen med Opel Zafira och Renault Scénic, förefaller det troligast att Mercedes väljer ett annat namn.

I och med att nya Vaneo baseras på Renault Kangoo är det mest rationellt att bilen även tillverkas av Renault. I slutet av 2012 startar produktionen av båda versionerna i Renaults fabrik Maubeuge i norra Frankrike, på gränsen till Belgien.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.