
Den eldrivna modellen av A2 var tänkt att gå i produktion 2015 för att då ta upp kampen med BMW:s kommande elbil, i3. A2 concept presenterades vid förra årets Frankfurtsalong och sades då kunna erbjuda en relativt imponerande kombination av kort laddtid, lång körsträcka och låg vikt. Källor till brittiska CAR Magazine säger att Audi nu drar sig ur satsningen på grund av att prislappen på cirka 40.000 euro bedöms vara högre än den europeiska marknaden är beredd att betala. Från Audis håll lär man förstås ha sett de blygsamma försäljningssiffror som elbilarna Nissan LEAF och Mitsubishi iMiev visat upp, detta trots statlig subventionering av försäljningspriserna i många europeiska länder.

A1 e-tron var visserligen inte tänkt att bli en helt eldriven modell, eftersom dess elmotor även får hjälp av en encylindrig wankelmotor, ändå säger ryktena att även den satsningen är på väg att läggas ned. Anledningen sägs vara en dyr och komplicerad utvecklingsprocess samt små vinstmarginaler för denna biltyp på den europeiska marknaden.
Vad tror ni, kan dessa rykten verkligen stämma?